Návrh uživatelského rozhraní bližší informace o studiu na katedře

Návrh uživatelského rozhraní

Detaily předmětu

Vyučující Zdeněk Míkovec
Rozsah výuky 2 + 2
Kredity 6
Semestr Z
Zakončení Z + Zk
Web http://nur.felk.cvut.cz
Rozvrh a4m39nur

Anotace

Studenti se v rámci předmětu seznámí hlouběji s teoretickými základy návrhu a vyhodnocování uživatelských rozhraní. Bude prezentováno široké spektrum formálních metod popisu uživatelských rozhraní a modelů uživatele. Zvládnutím těchto prostředků získají studenti základ jak pro praktické činnosti při návrhu a vyhodnocování uživatelských rozhraní tak i pro samostatnou výzkumnou činnost v daném oboru.

Přednášky

  • 1.

    Úvod do problematiky uživatelských rozhraní. Metodika jejich návrhu. Typy uživatelských vstupů, kategorizace uživatelů.

  • 2.

    Uživatelský výzkum. Realizace uživatelského výzkumu za účelem získání uživatelských požadavků.

  • 3.

    Popis problému, interakční styly (HTA, storyboard, CTT, definice uživatelských požadavků).

  • 4.

    Formální popisy/modely uživatelských rozhraní (stavové diagramy, Petriho sítě ..).

  • 5.

    Prototypování I - Skicy, LoFi prototypy. [Zdeněk Míkovec]

  • 6.

    Prototypování II - Wireframe prototypy webových aplikací. [Adam Fendrych]

  • 7.

    Prototypování III - HiFi prototypy. Evaluace designu UI. [Zdeněk Míkovec]

  • 8.

    Vizuální percepce. Tvorba person a jejich role při návrhu UI. [Zdeněk Míkovec]

  • 9.

    Typografie a její role při návrhu UI. [Adam Sporka]

  • 10.

    Modely uživatelských rozhraní. Modely uživatele (GOMS, KLM, Seeheim, MVC, PAC).

  • 11.

    Kognitivní aspekty návrhu uživatelských rozhraní. Zpracování informace v lidském mozku.

  • 12.

    Inteligentní uživatelská rozhraní. Metody vizuální reprezentace informace.

  • 13.

    Trendy v HCI - novinky z CHI. [Zdeněk Míkovec]

  • 14.

    Rezerva

Cvičení

  • 1.

    Představení semestrálních projektů.

  • 2.

    Zadání semestrálních prací, úvodní konzultace.

  • 3.

    Uživatelský výzkum - příprava na D1 (rozhovory, popis problému).

  • 4.

    Domácí práce na semestrálním projektu.

  • 5.

    Analýza problému - příprava na D2 (analýza uživatelských potřeb, HTA, storyboard, atd.).

  • 6.

    Domácí práce na semestrálním projektu.

  • 7.

    Low-Fidelity prototypování - příprava na D3 (LoFi prototyp a evaluace).

  • 8.

    Mid/High-Fidelity prototypování - příprava na D4 (Mid/HiFi prototyp).

  • 9.

    Domácí práce na semestrálním projektu.

  • 10.

    Prezentace nejlepších LoFi prototypů.

  • 11.

    Domácí práce na semestrálním projektu.

  • 12.

    Domácí práce na semestrálním projektu.

  • 13.

    Odevzdání semestrálních prací - D4.

  • 14.

    Zápočet.

Literatura & zdroje

  • 1.

    Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. About Faces 3: The Essentials of Interaction Design. Wiley Publishing, 2007.

  • 2.

    Shneiderman, B., Plaisant, C. Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4th Edition). Addison Wesley, 2004.

  • 3.

    Galitz, W. O. The Essential Guide to User Interface Design. Wiley, 2002.

  • 4.

    Ware, C. Visual Thinking for Design, Morgan Kaufmann, 2008.

  • 5.

    Benyon, D., Turner, P., Turner, S. Designing Interactive Systems. Addison Wesley, 2005.

  • 6.

    Snyder, C. Paper prototyping. Morgan Kaufmann, 2003.

  • 7.

    Pruitt, J., Adlin, T. The Persona Lifecycle. Morgan Kaufmann, 2006

  • 8.

    Nielsen, J. Usability Engineering. Morgan Kaufmann, 1993.

  • 9.

    Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H., Benyon, D., Holland, S., Carey, T. Human-Computer Interaction: Concepts And Design. Addison Wesley, 1994.