Prvni vydani knihy Moderni pocitacova grafika je jiz vyprodano.

 
Detailni obsah knihy 

Moderni pocitacova grafika 
Jiri Zara, Bedrich Benes, Petr Felkel 

vydal Computer Press, 1998,
ISBN 0-7226-049-9 

Napiste nam sve nazory na tuto knihu na nasi adresu skripta@sgi.felk.cvut.cz 


A - ROVINNA GRAFIKA

1 Barvy v pocitacove grafice

    1.1 Barevne model
        1.1.1 Modely CMY, CMYK
        1.1.2 Modely HSV a HLS
        1.1.3 Modely pro televizni a video techniku
        1.1.4 Chromaticky diagram

2 Obraz a jeho reprezentace

    2.1 Digitalizace
        2.1.1 Kvantovani
        2.1.2 Vzorkovani
        2.1.3 Fourieruv obraz
        2.1.4 Shannonuv vzorkovaci teorem a frekvencne omezena funkce
        2.1.5 Konvoluce
    2.2 Alias a antialiasing
        2.2.1 Vzorkovani s vyssi frekvenci
        2.2.2 Stochasticke vzorkovani
    2.3 Reprezentace rastroveho obrazu
        2.3.1 Matice
        2.3.2 Kvadrantovy strom
    2.4 Komprese rastroveho obrazu
        2.4.1 Run length encoding
        2.4.2 Huffmanovo kodovani
        2.4.3 Lempel - Ziv - Welch
        2.4.4 Diskretni kosinova transformace a JPEG
        2.4.5 Fraktalni komprese
    2.5 Priklady rastrovych formatu
        2.5.1 PCX
        2.5.2 Graphics Interchange Format (GIF)
        2.5.3 Portable Graphics Network (PNG)
        2.5.4 Targa (TGA)
        2.5.5 Tag Image File Format (TIFF)
    2.6 Formaty pro animovane sekvence
        2.6.1 Flic Autodesk Animator (FLI)
        2.6.2 MPEG

3 Dvourozmerne objekty

    3.1 Usecka a lomena cara
        3.1.1 Rasterizace usecky
        3.1.2 Zapis do obrazove pameti
        3.1.3 Kresba prerusovane cary
        3.1.4 Kresba silne cary
    3.2 Kruznice a elipsa
        3.2.1 Popis kruznice, elipsy a oblouku
        3.2.2 Rasterizace kruznice
        3.2.3 Rasterizace elipsy
    3.3 Krivky
        3.3.1 Vyjadreni a zakladni vlastnosti krivek
        3.3.2 Modelovani krivek
        3.3.3 Interpolacni krivky
        3.3.4 Aproximacni krivky
    3.4 Oblasti
        3.4.1 Vyplnovani geometricky urcene hranice
        3.4.2 Vyplnovani hranice nakreslene v rastru
        3.4.3 Sebeprotinajici se a vicenasobne hranice
        3.4.4 Zvysovani rychlosti algoritmu

4 Upravy obrazu

    4.1 Transformace barev
        4.1.1 Omezeni barevneho prostoru
        4.1.2 Barevna paleta
    4.2 Geometricke transformace diskretniho obrazu
        4.2.1 Prevzorkovani
        4.2.2 Zmena rozliseni
        4.2.3 Otaceni diskretniho obrazu
    4.3 Nelinearni transformace obrazu a alfa michani
        4.3.1 Linearni kombinace obrazu - alfa michani
        4.3.2 Dvoupruchodovy sitovy warping
        4.3.3 Vypocet posloupnosti obrazu
        4.3.4 Warping pomoci korespondujicich usecek
        4.3.5 Vypocet posloupnosti obrazu
        4.3.6 Morfing
    4.4 Histogram
        4.4.1 Operace s vyhledavaci tabulkou
        4.4.2 Odstranovani sumu
        4.4.3 Ostreni obrazu
        4.4.4 Vytlaceny vzor - emboss
        4.4.5 Malovani pomoci pocitace
    4.5 Orezavani dvourozmernych objektu
        4.5.1 Test polohy bodu
        4.5.2 Orezani usecky
        4.5.3 Orezani polygonu


B - ZAKLADY PROSTOROVE GRAFIKY

5 Stavebni kameny hranicni reprezentace

    5.1 Polygonalni reprezentace
        5.1.1 Zmensovani poctu trojuhelniku
    5.2 Vyjadreni a zakladni vlastnosti parametrickych ploch
        5.2.1 Bezierovy plochy
        5.2.2 B-spline plochy
    5.3 Sada obrysu v rovnobeznych rezech
        5.3.1 Reprezentace kontur
        5.3.2 Rekonstrukce povrchu oplastenim kontur
    5.4 Implicitni plochy
        5.4.1 Implicitni funkce
        5.4.2 Smesovaci funkce
        5.4.3 Zobrazovani implicitnich ploch

6 Reprezentace teles

    6.1 Hranicni reprezentace teles
        6.1.1 Vrcholy, hrany a steny
        6.1.2 Hranova reprezentace
        6.1.3 Jednoducha ploskova reprezentace
        6.1.4 Strukturovana ploskova reprezentace
    6.2 Sablonovani
        6.2.1 Primkove plochy
        6.2.2 Rotacni sablonovani
    6.3 Vycisleni obsazenosti prostoru a oktalove stromy
    6.4 Konstruktivni geometrie teles
        6.4.1 CSG primitiva
        6.4.2 Prevod CSG stromu do jinych reprezentaci

7 Objemova reprezentace teles a vicerozmerna data

    7.1 Mrizky
        7.1.1 Dimenzionalita domeny a typ vzorku
        7.1.2 Rozliseni dat
    7.2 Trojrozmerne objekty a data v diskretni mrizce
        7.2.1 Zakladni objemove elementy - voxel a bunka
        7.2.2 Topologie
        7.2.3 Digitalni topologie a spojitost
        7.2.4 Vicerozmerna data a neskalarni vzorky
    7.3 Prevod trojrozmernych objemovych dat na trojuhelniky
        7.3.1 Algoritmus Marching Cubes
        7.3.2 Algoritmus Marching Tetrahedra
        7.3.3 Algoritmus Dividing Cubes

8 Proceduralni modelovani

    8.1 Fraktalni geometrie
        8.1.1 Fraktalni dimenze, fraktal
        8.1.2 Linearni deterministicke fraktaly
        8.1.3 Statisticke fraktaly
        8.1.4 Statisticke fraktaly ve vyssich dimenzich
        8.1.5 Obrysy pobrezi, hory, oblaka, kameny a fraktalni planety
    8.2 Systemy castic
    8.3 L-systemy
        8.3.1 Simulace rostlin


C - ZOBRAZOVANI PROSTOROVYCH DAT, ANIMACE A VIRTUALNI REALITA

9 Promitani

    9.1 Rovnobezne promitani
    9.2 Stredove promitani
    9.3 Pohledovy objem
    9.4 Pohledove transformace

10 Svetlo

    10.1 Teorie svetla
    10.2 Osvetlovaci model
        10.2.1 Fyzikalne zalozene osvetlovaci modely
        10.2.2 Empiricke osvetlovaci modely
    10.3 Lom svetla
    10.4 Osvetleni v objemove reprezentaci a systemech castic
        10.4.1 Odvozeni integralu pro zobrazovani objemu
    10.5 Svetelne zdroje
        10.5.1 Bodovy zdroj
        10.5.2 Zdroj rovnobezneho svetla
        10.5.3 Plosny zdroj
        10.5.4 Reflektor
        10.5.5 Tabulka
        10.5.6 Obloha
    10.6 Stinovani
        10.6.1 Konstantni stinovani
        10.6.2 Gouraudovo stinovani
        10.6.3 Phongovo stinovani

11 Reseni viditelnosti

    11.1 Predzpracovani dat
    11.2 Liniove algoritmy viditelnosti
    11.3 Rastrove algoritmy viditelnosti
        11.3.1 Pamet hloubky (z-buffer)
        11.3.2 Radkova pamet hloubky
        11.3.3 Maliruv algoritmus
        11.3.4 Deleni obrazovky
    11.4 Zobrazovani prostorovych grafu
    11.5 Zobrazovani objemu
        11.5.1 Metody nehledajici povrch
        11.5.2 Jednoduche zobrazeni povrchu
        11.5.3 Zobrazeni povrchu s normalou

12 Stiny

    12.1 Deleni povrchu
    12.2 Stinove teleso
    12.3 Stinova pamet hloubky

13 Textury

    13.1 Mapovani textur
        13.1.1 Inverzni mapovani valcove plochy
        13.1.2 Inverzni mapovani kulove plochy
        13.1.3 Mapovani prostorove textury
        13.1.4 MIP-mapping
    13.2 Pohledove zavisle mapovani textur
    13.3 Hrbolate textury
    13.4 Proceduralni textury
        13.4.1 Sum
        13.4.2 Turbulence

14 Reprezentace sceny

    14.1 Konstrukce sceny
    14.2 Zobrazovaci retezec
    14.3 Pomocne datove struktury
        14.3.1 Obalky
        14.3.2 Prostorove usporadani dat

15 Globalni zobrazovaci metody

    15.1 Sledovani paprsku
        15.1.1 Rozsireni osvetlovaciho modelu
        15.1.2 Sledovani paprsku a CSG reprezentace
        15.1.3 Urychlovani metody sledovani paprsku
    15.2 Radiozita
        15.2.1 Podstata metody
        15.2.2 Reseni radiozitni rovnice
        15.2.3 Radiozita s adaptivnim delenim ploch
        15.2.4 Zobrazeni sceny
        15.2.5 Hierarchicke metody reseni
        15.2.6 Moderni trendy reseni radiozity
        15.2.7 Srovnani globalnich zobrazovacich metod

16 Vizualizace dat

    16.1 Ziskavani vstupnich dat
    16.2 Vizualizacni cile a vizualizacni algoritmy
    16.3 Skalarni objemove algoritmy
        16.3.1 Algoritmy zobrazujici povrchy
        16.3.2 Vrhani paprsku
        16.3.3 Projekcni metody
        16.3.4 Zlepseni interpretace dat
    16.4 Vizualizace vektorovych poli
    16.5 Vizualizacni systemy

17 Pocitacova animace

    17.1 Nizkourovnova pocitacova animace
        17.1.1 Klicovani
        17.1.2 Animacni krivky
    17.2 Vysokourovnova pocitacova animace
        17.2.1 Segmentova struktura a stavovy prostor
        17.2.2 Reprezentace animovaneho objektu
        17.2.3 Prima a inverzni kinematika
    17.3 Detekce kolizi
        17.3.1 Hierarchie kouli
        17.3.2 OBB stromy

18 Virtualni realita

    18.1 Specialni postupy ve virtualni realite
        18.1.1 Stupen detailu
    18.2 Jazyk VRML
    18.3 Zvuk v aplikacich virtualni reality
        18.3.1 Prostorovy zvuk a prostorovy zvukovy vjem
        18.3.2 Vystup prostoroveho zvuku
        18.3.3 Simulace zvukoveho pole


D - MATEMATIKA PRO POCITACOVOU GRAFIKU

19 Transformace

    19.1 Homogenni souradnice
    19.2 Dvourozmerne geometricke transformace
        19.2.1 Posunuti
        19.2.2 Otaceni
        19.2.3 Zmena meritka
        19.2.4 Soumernost
        19.2.5 Zkoseni
        19.2.6 Skladani transformaci
    19.3 Trojrozmerne geometricke transformace
        19.3.1 Posunuti
        19.3.2 Otaceni
        19.3.3 Zmena meritka
        19.3.4 Soumernost
        19.3.5 Zkoseni

20 Casto pouzivane vzorce

    20.1 Pojmy a znaceni
    20.2 Zaklady prace s vektory
        20.2.1 Velikost vektoru a vzdalenost dvojice bodu
        20.2.2 Soucet a rozdil vektoru, opacny vektor
        20.2.3 Skalarni soucin vektoru
        20.2.4 Vektorovy soucin
        20.2.5 Smiseny soucin vektoru
    20.3 Bod
        20.3.1 Vzdalenost dvou bodu
        20.3.2 Vzdalenost bodu od primky v rovine
        20.3.3 Vzdalenost bodu od primky v prostoru
        20.3.4 Vzdalenost bodu od usecky
        20.3.5 Poloha bodu vuci primce a usecce
        20.3.6 Poloha bodu vuci kruznici a kouli
        20.3.7 Vzdalenost bodu od roviny
        20.3.8 Poloha bodu vuci mnohouhelniku (polygonu)
    20.4 Primka (paprsek)
        20.4.1 Prusecik paprsku a primky v rovine
        20.4.2 Odchylka paprsku a primky v prostoru
        20.4.3 Vzdalenost dvou mimobezek v prostoru
        20.4.4 Poloha paprsku vuci usecce (hrane) v prostoru
        20.4.5 Poloha paprsku vuci rovine
        20.4.6 Prusecik paprsku s osove orientovanym kvadrem
        20.4.7 Prusecik paprsku a mnohouhelnika
        20.4.8 Prusecik paprsku s kulovou plochou
        20.4.9 Prusecik s Bezierovou plochou
    20.5 Uzitecne drobnosti
        20.5.1 Plocha mnohouhelnika
        20.5.2 Kruznice zadana tremi body
        20.5.3 Gaussovo rozlozeni
    20.6 Interpolace
        20.6.1 Interpolace hodnotou nejblizsiho souseda
        20.6.2 Linearni interpolace
        20.6.3 Bilinearni interpolace
        20.6.4 Interpolace vyssiho radu