Město otevřených bran

Z hlediska světového kulturního dědictví je Praha vnímána také jako historická křižovatka kulturních cest a vlivů, prostor setkávání a střetů mnoha kultur, unikátní místo, které přetvářelo různorodost jednotlivých počinů do nevšedního kulturního celku. Praha je místo, kde umělecké osobnosti různých národností nalézaly a nalézají společný jazyk. V četných obdobích evropské historie bývala Praha skutečným ostrovem duchovní
a kulturní svobody, a propůjčila tak městu široký mezinárodn
í význam. Tato deviza byla v průběhu minulých let duchovní nesvobody rozmělněna. Kulturní život byl záměrně a násilně formován k izolacionismu.

Nyní má Praha snahu otevřít se nejrůznějším mezinárodním kulturním inspiracím. Programová rovina "Město otevřených bran" propojuje značný počet projektů, jež předurčují Prahu jako významnou evropskou kulturní scénu, na níž bude možné zhlédnout reprezentativní výběr významných evropských a světových kulturních počinů.

Tendence k prohlubování kulturní komunikace
v mezinárodním měřítku koresponduje i se základním směřováním české společnosti k integraci do prestižních mezinárodních společenství.
Smysluplnost a opodstatnění programové roviny "Město otevřených bran" podtrhuje i skutečnost, že orgány EU udělily titu
l Evropského města kultury většímu počtu měst jako výzvu k co nejtěsnější vzájemné spolupráci (určitě si tu dovedeme představit např. cyklus Beethovenových klavírních koncertů v podání slavného amerického klavíristy Yefima Bronfmana, baletní inscenace a choreografie světově proslulých umělců Mikhaila Baryshnikova, Jiřího Kyliána a Johna Neumeiera, dva koncerty New York Philharmonic Orchestra, který je v Praze vůbec poprvé, atd.).