Pokročilé metody interaktivní editace obrazu
(Advanced Interactive Image Manipulation)
B4M39AIM
(A4M39AIM)
Přednáší: prof. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D. |
|
Program: Otevřená informatika (magistr PG) |
Rozvrh: LS 2019 |
|
Jazyk: čeština (případně i angličtina) |
Zakončení: Z / ZK |
|
Rozsah: 2p + 1c |
Typ: Volitelný (V) |
|
Kredity: 4 |
Anotace
Předmět srozumitelným způsobem prezentuje řadu moderních metod interaktivní
editace digitálního obrazu a videa. Důraz je kladen především na algoritmy,
které vynikají jednoduchostí implementace, ale zároveň mají zajímavý teoretický
základ. Umožňuje tak skrze vizuálně atraktivní aplikace proniknout k hlubším
teoretickým základům a ty následně aplikovat k řešení podobných problémů v
praxi i mimo oblast zpracování obrazu.
Budou probrány algoritmy řešící následující praktické úlohy: editace obrazu
respektující hrany, komprese vysokého dynamického rozsahu intenzit, zaostření
obrazu ve frekvenční oblasti, interaktivní mapování tónů, abstrakce, tvorba
hybridních obrazů, editace v gradientní oblasti, bezešvá fúze, digitální
fotomontáž, klonování, konverze barevného obrazu na šedotónový, zvýraznění
kontextu, interaktivní deformace obrazu zajišťující lokální tuhost, N-bodová
registrace obrazu, syntéza textur, interaktivní segmentace, kolorizace
černobílých snímků a vybarvování ručních kreseb.
Syllabus
- Monadické operace
- Fourierova transformace
- Konvoluce
- Lineární filtrace
- Nelineární filtrace
- Editace obrazu
- Deformace obrazu 1
- Deformace obrazu 2
- Registrace obrazu 1
- Registrace obrazu 2
- Registrace obrazu 3
- Segmentace obrazu 1
- Segmentace obrazu 2
- Rezerva
| |
Osnova cvičení
- Seznámení se s úlohami
- Zadání úloh
- Konzultace - práce s literaturou
- Konzultace - implementace
- Konzultace - testování úloh
- Předvádění implementace úloh
- Veřejná prezentace úloh
- Odevzdání závěrečné zprávy (zápočet)
|
Hodnocení
A | 90 a více | výborně |
B | 80 až 89 | velmi dobře |
C | 70 až 79 | dobře |
D | 60 až 69 | uspokojivě |
E | 50 až 59 | dostatečně |
F | méně než 50 | nedostatečně |
|
Cvičení | Body |
Implementace | 30 |
Prezentace | 15 |
Zpráva | 15 |
|
Udělení zápočtu je limitováno ziskem minimálně 30 bodů ze cvičení.
Zkouška je ústní s písemnou přípravou. Zkoušející položí dvě otázky z
probraných témat. Za každou otázku je monžné získat maximálně 20 bodů,
přičemž k úspěšnému absolvování zkoušky je třeba v součtu nasbírat
minimálně 20 bodů.
Předmět je vyučován v souladu s akademickými pravidly Katedry počítačové grafiky a interakce.
Prerekvizity
Předmět nemá závazné prerekvizity, nicméně se opírá o vybraná témata
z následujících předmětů bakalářské a magisterské etapy studia:
A4B01DMA, A0B01LAG, A4B01MA2, A0B01PSI, A4B33RPZ, A4B33OPT,
A4M33PAL, A4M35KO, A4M33GVG
Literatura
- He J., Kim C.-S., Kuo C.-C. J.: Interactive Segmentation Techniques: Algorithms and Performance Evaluation, Springer, 2014.
- Radke R. J.: Computer Vision for Visual Effects, Cambridge University Press, 2012.
- Goshtasby A. A.: Image Registration: Principles, Tools and Methods, Springer, 2012.
- Paris S., Kornprobst P., Tumblin J., Durand F.: Bilateral Filtering: Theory and Applications, Now Publishers, 2009.
- Gonzalez R. C., Woods R. E.: Digital Image Processing (3rd Edition), Prentice Hall, 2008.
- Šonka M., Hlaváč V., Boyle R.: Image Processing, Analysis and Machine vision (3rd Edition), Thomson Learning, 2007.
- Pratt W.: Digital Image Processing (3rd Edition), John Wiley, 2004.
|