Programování grafiky

Ing. Petr Felkel, Ph.D. Vyučující Ing. Petr Felkel, Ph.D. __ Rozvrhy A4B39PGR, A7B39PGR, Y39PGR
Zakončení Z + Zk Web A4B39PGR
Kredity 6 Rozsah výuky 2 + 2
Semestr L Typ předmětu PO

Anotace

K vykreslování věrných obrázků trojrozměrných scén se používají grafické knihovny. Cílem předmětu je seznámit studenty s aplikačním grafickým rozhraním pro 3D grafiku a naučit je programovat jednoduché interaktivní grafické aplikace. Výklad pokrývá základní principy počítačové grafiky (zobrazovací řetězec, souřadnicové systémy a transformace, osvětlování, práci s texturami, pohyb kamery, interakci) i pokročilé modelovací a osvětlovací techniky. Cvičení jsou zaměřena na řešení typových úloh a semestrálních projektů. Důraz je kladen na získání praktických zkušeností s konkrétní grafickou knihovnou - OpenGL

Osnovy přednášek

1. Grafická rozhraní a jejich standardizace, knihovny OpenGL a GLUT.
2. Grafické elementy a jejich atributy.
3. Euklidovský prostor, souřadnicové systémy a transformace.
4. Struktura scény a její reprezentace, display listy.
5. Barva a světlo v počítačové grafice.
6. Textury, mapování a filtrování textur.
7. Vstupní operace a jejich implementace.
8. Zobrazovací řetězec, videopaměť a operace s fragmenty.
9. Míchání obrazů, průhlednost, antialiasing a efekt mlhy.
10. Modelování křivek a ploch I.
11. Modelování křivek a ploch II.
12. Geometrické modelování.
13. Zobrazování vědecko-technických dat.

Osnovy cvičení

1. Úvod, semestrální projekt, překlad úloh, ukázky hotových projektů.
2. Knihovna GLUT. Výběr zadání samostatného semestrálního projektu.
3. Grafické elementy OpenGL - řešení úloh.
4. Transformace v OpenGL - řešení úloh.
5. Světla a materiály v OpenGL - řešení úloh.
6. Graf scény a display listy - řešení úloh.
7. Konzultace, samostatná práce na projektu doma (posouvá se dle odpadajícího týdne)
8. Konzultace, samostatná práce na projektu.
9. Kontrola vybraných částí projektu.
10. Textury v OpenGL - řešení úloh.
11. Křivky a plochy, selekce - řešení úloh.
12. Odevzdání semestrálních projektů.
13. Rychlá prezentace a volba nejlepších projektů. Zápočet.

Literatura

1. Žára, J., Beneš, B. Sochor, J., Felkel, P: Moderní počítačová grafika - kompletní průvodce metodami 2D a 3D grafiky, Computer Press, Brno, 2004.
2. Shreiner, D., Woo, M., Neider, J., Davis, T.: OpenGL. Průvodce programátora, Computer Press, Brno, 2006 (český překlad Redbooku 2.0 - verze 1.1 existuje volně v pdf)
3. Hudec, B., Felkel, P : Základy počítačové grafiky, Vydavatelství ČVUT, Praha, 2007.

 
cs/study/pgr.txt (1643 ) · Poslední úprava: 10.05.2011 - 12:30 (upraveno mimo DokuWiki)