Výstava prací studentů vzniklých v letním semestru akademického roku 2022/2023 v rámci předmětu Grafická tvorba, který vyučuje Akad. mal. Lucie Svobodová.
Zahájení výstavy v úterý 17. 10. 2023 v 17:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | TBA | |
---|---|---|
Grafický design: | TBA |
Dva naši studenti prezentovali články na studentské konferenci Central European Seminar on Computer Graphics (CESCG 2023). Matěj Sakmary prezentoval článek nazvaný Real-time Rendering of Atmosphere and Clouds in Vulkan, Daniel Gruncl článek Scatterplot Visualization of Hierarchically Clustered Data Points.
Matěj Sakmary získal ceny za nejlepší prezentaci a druhý nejlepší článek. Oceněný článek vznikl v rámci bakalářské práce vedené Ing. Jaroslavem Sloupem. Gratulujeme!
Výstava prací studentů vzniklých v zimním semestru akademického roku 2022/2023 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a 3D modelování (vede Ing. David Sedláček, Ph.D.).
Zahájení výstavy v úterý 28. 3. 2023 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | 1. místo: Barbora Kyselová | |
---|---|---|
Grafický design: | 1. místo: Tomáš Prajzler | 2. místo: Roland Fritsch |
3D render: | 1. místo: Michal Kokeš | 2. místo: Filip Houdek |
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2022.
David Sedláček si v pátek 18.11.2022 povídal s dětskými moderátory Miou, Ondrou a Márinkou o virtuální realitě v České televizi v pořadu Wifina na kanálu ČT :D.
Studentské práce a výzkum v oblasti virtuální reality prezentovali 21. 10. 2022 a 22. 10. 2022 v České televizi David Sedláček a jeho studenti Robert Papay a Petr Šimek.
Celý pořad byl věnován virtuální realitě | D. Sedláček v tričku Otevřená Informatika |
---|---|
Robert Papay ve VR brýlích | Petr Šimek s redaktorkou ve VR brýlích |
Reportáž byla vysílána hned ve dvou pořadech:
Student DCGI Vojtěch Tomas získal cenu za nejlepší prezentaci a za druhý nejlepší článek na studentské konferenci CESCG 2022. Prezentovaný článek vznikl v rámci diplomové práce vedené Ing. Davidem Sedláčkem, Ph.D.
Konference se také zúčastnil Michal Hvězda s článkem Dynamic Diffuse Global Illumination: Implementation and Evaluation.
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2021.
DCGI bude prezentovat dva články na konferenci SIGGRAPH Asia 2021:
V pořadu Stopáž vysíleném v rámci Seznam Zprávy se 19. 11. 2021 objevil zajímavý a dlouhý (více než půlhodinový) podcast, v němž David Sedláček rozebral rozmanité možnosti budoucího světa Metaverse.
Rozhovor s Davidem začíná v čase 5:08 minut.
Ve večerním vysílání digitální televize DVTV dne 2. 11. 2021 prezentoval Prof. Jiří Žára své představy, pochybnosti i naděje, které jsou spojené s projektem firmy Facebook nazvaným Metaverse.
V ranním vysílání Studia 6 dne 20. 10. 2021 se Prof. Jiří Žára zamýšlel nad aspekty velkolepého plánu Facebooku vyvinout během 10 až 15 let paralelní trojrozměrný svět Metaverse srovnatelný s internetem.
Úspěšný absolvent doktorského studia DCGI Ing. Ondřej Texler, Ph.D. obdržel 30.9.2021 speciální ocenění IT4Innovations za svou disertační práci Example-based Style Transfer of Hand-drawn Content v rámci klání o Ceny Josepha Fouriera, jež každoročně pořádá firma Atos ve spolupráci s francouzským velvyslanectvím v Praze. Získává 50.000 hodin výpočetního času v národním superpočítačovém centru IT4Innovations. Gratulujeme!
V aktualitách FEL jsou k dispozici fotografie z předávání cen a další informace o této akci.
Ve druhém ročníku soutěže Nakopni Prahu zvítězil tříčlenný tým vedený Bc. Vojtěchem Tomasem, jehož diplomová práce se stala základem vítězného projektu METACITY.
Vojtěch Tomas studuje magisterský program Otevřená informatika. Vedoucím jeho diplomové práce je Ing. David Sedláček, vedoucí naší laboratoře VRLAB. Dalšími členy týmu byli Jan Petýrek a Giang Chau Nguyenová (Otevřená informatika).
Rozhovor s Ing. Miroslavem Macíkem o systému pro vzdálené sledování životních funkcí, usnadňujícím péči o pacienty na plicních ventilátorech, odvysílala Česká televize v pořadu Studio ČT24 dne 29.4.2021 - ČVUT pomáhá lékařům (cca od 11. minuty).
Výzkumníci DCGI prezentovali článek a STAR na prestižní konferenci Eurographics 2021 (Vienna, Austria):
Studentka DCGI Giang Chau Nguyenová získala cenu za druhý nejlepší článek na studentské konferenci CESCG 2021:
Prezentovaný článek vznikl v rámci diplomové práce vedené doc. Ing. Jiřím Bittnerem, Ph.D.
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2020.
Díky skvělému iniciálnímu nápadu Ing. Miroslava Macíka vznikl systém VENT-CONNECT, který umožňuje vzdálené sledování přístrojů na jednotkách JIP. Tím dochází k úspoře času a energie špičkových lékařů, kteří tak mohou vzdáleně komunikovat s ostatním personálem na jednotkách a efektivně řídit léčbu.
Vývoj řešení probíhal ve druhé polovině roku 2020 a na jaře 2021. S podporou rektora ČVUT byla myšlenka kolegy Macíka rozpracována a dotažena do finální podoby s pomocí dalších členů týmu z FEL a CIIRC ČVUT. Systém byl úspěšně ověřen ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady (FNKV).
Za dlouhodobé, vyčerpávající a především úspěšné úsilí při vývoji patří naše díky Ing. Miroslavu Macíkovi a Ing. Janu Kubrovi z DCGI (Najdete je na obrázku?). V experimentální fázi přispěl k vývoji též prof. Vlastimil Havran.
Díky PR aktivitám FEL a ČVUT vznikly v poslední době tři reportáže, které si můžete pustit na Youtube:
David Sedláček a jeho ESERO | Daniel Sýkora a jeho gaučový sen | Jiří Žára a jeho nádobíčko |
---|
Ing. Ondřej Texler, doktorand Prof. Daniela Sýkory, prezentoval výsledky své vědecké práce v BBC News Arabic.
Ondřej představil především své nové metody publikované v roce 2020 (SIGGRAPH, Computer Graphics Forum):
Rozhovor vedený částečně v angličtině je překryt překladem do arabštiny, takže si můžete rozšířit své jazykové obzory.
Světelný buben, originální mobilní zařízení pro vysoce přesné snímání povrchů (textur), navržené Prof. Vlastimilem Havranem, a v prototypu vyvinuté týmem pěti výzkumníků z FEL a FS, bylo úspěšně patentováno v USA.
Světelný buben (angl. Lightdrum) je nyní patentován již v pěti zemích - ČR, Francie, Německo, USA, Velká Británie. Další jednání běží v Japonsku a v Jižní Korei. Autoři patentu s nadějí očekávají, zda se objeví výrobce, který by se s licencí jejich patentu pustil do výroby.
DCGI bude prezentovat článek na konferenci SIGGRAPH Asia 2020:
Česká televize se v pořadu Gejzír dne 17. 9. 2020 věnovala Prof. Danielu Sýkorovi. V pětiminové reportáži nazvané Programátor Daniel Sýkora byly ukázány nejen Danovy úspěchy z minulých let, ale i skvělé aplikace jeho výzkumu v současné době, například z výstavy iMucha či filmu Červená želva.
Náš článek Interactive Video Stylization Using Few-Shot Patch-Based Training získal cenu Best in Show Award na přehlídce SIGGRAPH Real-Time Live!
Hlavním prezentátorem byl Ing. Ondřej Texler, doktorand Prof. Daniela Sýkory.
Prof. Daniel Sýkora byl dne 3. 8. 2020 hlavním tahounem příspěvku Češi a získané patenty ve vysílání CNN Prima NEWS. Jeho dosavadní zisk osmi U.S. patentů po právu vzbuzuje zájem i obdiv a uznání.
Úspěšný doktorand DCGI, Marek Dvorožňák, se probojoval se svojí disertační prací do finále soutěže o Cenu Antonína Svobody.:
Blahopřejeme! |
Dne 21.5.2020 v 10.00 se v místnosti KN:E-409 na katedře počítačové grafiky a interakce koná státní doktorská zkouška Ing. Ondřeje Texlera.
Komise:
Členové komise:
Školitel: prof. Ing. Daniel Sýkora, PhD. K339 FEL ČVUT
DCGI bude prezentovat článek na konferenci SIGGRAPH 2020:
Vypsali jsme výběrové řízení na pedagoga v oblasti virtuální reality, vývoje počítačových her a multimediálních aplikací. |
Předpokládané činnosti:
Požadavky:
Benefity:
Přihlášky posílejte do 4. 6. 2020!
Student DCGI Tomáš Bubeníček získal cenu za nejlepší nejlepší prezentaci na studentské konferenci CESCG 2020:
Prezentovaný článek vznikl v rámci diplomové práce vedené doc. Ing. Jiřím Bittnerem, Ph.D.
Po dobu přerušení kontaktní výuky jsme zapojili počítače a grafické karty z naší počítačové učebny Solárium (K-327) do projektu Folding@home. Projekt pomocí distribuovaných výpočtů na GPU simuluje dynamiku proteinů a nyní provádí mnoho simulací potřebných pro boj s nemocí COVID-19.
Počítače v učebně jsou vybaveny grafickými kartami NVIDIA 1070 Ti a celkový výkon poskytnutý do projektu Folding@home je až 64,8 TFlops výkonu GPU a 1,7 TFlops výkonu CPU. (Výkon bude upravován s ohledem na teplotu v učebně).
NOVINKA: | Na konci dubna i začátku května se námi poskytnuté výpočetní prostředky drží na špičce v rámci ČR. Máme z toho velkou radost! |
---|
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2019.
Jeden z předních časopisů v oboru, IEEE Computer Graphics and Applications, veřejně poděkoval svým recenzentům za jejich práci v roce 2019. Těší nás, že mezi ně patří i dva naši členové/spolupracovníci, prof. Bedřich Beneš a prof. Jiří Žára.
POZOR ZMĚNA |
---|
Původní termín se ruší, ostatně jako celá výuka a všechny akce na ČVUT (kvůli koronaviru). |
Nový termín včas zveřejníme. |
Výstava prací studentů vzniklých v zimním semestru akademického roku 2019/2020 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a 3D modelování (vede Ing. David Sedláček, Ph.D.).
Zahájení výstavy ve středu 18. 3. 2020 v 17:30 v prostorách katedry DCGI,
Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | TBA |
---|---|
Grafický design: | TBA |
3D render: | TBA |
Dne 20.2.2020 proběhl seminář na téma 50 let počítačové grafiky v ČR, kterého se zúčastnili pamětníci a zakladatelé oboru Počítačová grafika.
Pavel Zemčík, Jiří Sochor, Josef Vogel, Bohuslav Hudec, Pavel Slavík, František Ježek, Václav Skala, Jiří Žára
Na webu Novinky.cz vyšel 29.1.2020 hezký rozhovor s prof. Danielem Sýkorou s názvem
Dne 11. 12. 2019 byla na Vědecké radě FEL ČVUT předána cena děkana FEL Ing. Mgr. Marku Dvorožňákovi, Ph.D. Blahopřejeme jemu i jeho školiteli, prof. Ing. Danielu Sýkorovi, Ph.D. |
---|
Katedra počítačové grafiky a interakce (DCGI) vyhlašuje neformální soutěž pro všechny studenty a studentky ČVUT, kteří ve svém volném čase vytvořili v roce 2019:
Prohlédněte si výsledky soutěže z minulého roku.
Výstava prací studentů vzniklých v letním semestru akademického roku 2018/2019 v rámci předmětu Grafická tvorba (vyučuje akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve středu 16. 10. 2019 v 18:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba - 1. místo: | Magdalena Hemerková |
---|---|
Kresba - 2. místo: | Julie Trollerová |
Design: | Štěpán Machovský |
DCGI bude prezentovat článek na konferenci SIGGRAPH 2019 (Los Angeles, USA):
a dva články na konferenci Eurographics 2019 (Janov, Itálie):
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2018.
Výstava prací studentů vzniklých v zimním semestru akademického roku 2018/2019 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a 3D modelování (vede Ing. David Sedláček, Ph.D.).
Zahájení výstavy ve středu 13. 3. 2019 v 18:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Součástí vernisáže bude i vyhlášení vítězů soutěže POCHLUB SE!
Kresba: | Margarita Ryabova |
---|---|
Grafický design: | Jakub Zíka |
3D render: | Jan Neumann |
Na vernisáži výstavy SEMESTRALE byly vyhlášeny výsledky studentské volnočasové soutěže POCHLUB SE 2019.
Všem oceněným gratulujeme a těšíme se na další zajímavé práce v příštím ročníku této soutěže, která bude vyhlášena opět na podzim.
Katedra počítačové grafiky a interakce (DCGI) vyhlašuje neformální soutěž pro všechny studenty a studentky ČVUT, kteří ve svém volném čase vytvořili v roce 2018:
Prohlédněte si výsledky soutěže z minulého roku.
Výstava prací studentů vzniklých v letním semestru akademického roku 2017/2018 v rámci předmětu Grafická tvorba (vyučuje akad. mal. Lucie Svobodová).
Toto SEMESTRALE je součástí oslav 10 let DCGI.
Zahájení výstavy ve středu 10. 10. 2018 v 19:50 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Emese Szabó |
---|---|
Design: | Martina Klimešová |
Dne 10. 10. 2018 oslavila naše katedra 10 let od svého založení:
Dne 5.10. vyšel v Hospodářských novinách článek o vynálezu doc. Vlastimila Havrana a jeho spolupracovníků z FEL a FS ČVUT. Přesný a přenosný měřič textur s názvem Lightdrum (česky Světelný buben) je patentovaným výsledkem výzkumu posledních několika let. Při této příležitosti vydala FEL ČVUT tiskovou zprávu.
Podívejte se též na krátké video na Facebooku.
Ve středu 27.6. byl David Sedláček hostem Jeronýma Janíčka v pořadu Zátiší na Rádiu 1. Mohli jste jej slyšet mezi devátou a desátou hodinou večerní. David povídal o historii a vzniku virtuální reality, nastínil aktuální stav VR a AR, s mírným nastíněním budoucnosti daných technologií. Záznam bude k dispozici v blízké době na stránkách pořadu.
Přednášející: Eduard Gröller (TU Wien, Austria) Datum konání: pátek 22. června 2018, 11:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky: Scale and scalability have been recurring topics in visual computing. Visual computing uses computer‐supported, interactive, visual representations of (abstract) data to amplify cognition. In recent years data complexity concerning volume, veracity, velocity, and variety has increased considerably. Multiscale models, e.g., from structural biology, require multiscale dynamic color mapping with sometimes overlapping or contradicting colors. We present a technique, which adaptively, based on the current scale level, nonlinearly and seamlessly adjusts the color scheme to depict or distinguish the currently best visible structural information. Data‐sensitive navigation for user‐interface elements is presented. The approach re-scales and normalizes user input according to visual change, and also visually communicates this re-scaling and normalization. In this way, output‐sensitive interactions can be realized. Another example deals with multiscale visualization and scale-adaptive modification of DNA nanostructures. This new way of observing, interacting with, and creating DNA nanostructures enables domain experts to approach their work in any of the available semantic abstraction levels, supporting both low-level manipulations and high-level visualization and modifications. Research challenges and directions with respect to scale and scalability are sketched at the end of the talk.
Bio: Eduard Gröller is professor at the Institute of Visual Computing & Human-Centered Technology ( VC+HCT), TU Wien, Austria, and adjunct professor of Computer Science at the University of Bergen, Norway. His research interests include computer graphics, visualization, and visual computing. He is heading the visualization group at VC+HCT. The group performs basic and applied research in all areas of visualization He is a scientific proponent and key researcher of the VRVis research center. The center performs applied research in visualization, rendering, and visual analysis. Dr. Gröller has been chief editor of the Journal Computer Graphics Forum in the period 2008-2011. He became a fellow of the Eurographics association in 2009. He is the recipient of the Eurographics 2015 Outstanding Technical Contributions Award.
Finalisté z předmětu HRY zaujali svým projektem Candy Wheels na Virtual Reality festivalu na Strahově. Druhý ročník festivalu proběhl 21.3.2018 a jeho náplní byly jak zajímavé přednášky a workshopy, tak právě stánky s projekty. DCGI byla výborně reprezentována týmem odvážlivců, který se jako jediný v předmětu HRY2017 pustil do implementace hry ve VR.
Fotogalerie z festivalu: https://www.siliconhill.cz/photogalleries/215-virtual-reality-sh-2018
Výstava prací studentů vzniklých v zimním semestru akademického roku 2017/2018 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a 3D modelování (vede Ing. David Sedláček, Ph.D.).
Zahájení výstavy ve středu 14. 3. 2017 v 18:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Tereza Forštová |
---|---|
Grafický design: | Daniela Hradilová |
3D render: | Filip Trefil |
Na vernisáži výstavy SEMESTRALE byly vyhlášeny výsledky studentské volnočasové soutěže POCHLUB SE 2018.
Kategorie GRAFIKA | Kategorie HCI |
---|---|
V této kategorii bylo uděleno 1. místo a odměna 5 tis. Kč. Získal je Petr Brachaczek za svoji vizualizaci interiéru. | V této kategorii bylo uděleno 2. místo a odměna 3 tis. Kč (1. místo uděleno nebylo). Získal je David Hrůša za uživatelské rozhraní ke svému programu Youmu na oblékání herních postav. |
Oběma oceněným blahopřejeme a těšíme se na další zajímavé studentské práce v příštím ročníku této soutěže (bude opět vyhlášena na podzim).
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2017.
V rámci předmětu HRY, který je součástí studijního plánu oboru OI Počítačové hry a grafika vzniklo v zimním semestru 2017/2018 celkem 19 týmových herních projektů. Hlasováním studentů, učitelů a externích odborníků z herního průmyslu bylo vybráno sedm her, jejichž tvůrci měli možnost hru představit na finálových prezentacích dne 9.1. 2018 (Game Session).
Herní projekty a jejich prezentace hodnotila porota složená ze zástupců akademické sféry i odborníků z praxe ve složení: Viktor Bocan (Warhorse), Petr Felkel (ČVUT FEL), Pavel Hradský (Hangar 13), Josef Kortan (INITI.org / IPR), Lukáš Macura (Cinemax), Ondřej Průcha (INITI.org), Pavel Šebor (SCS Software), Vojtěch Šívr (About Fun), Jiří Žára (ČVUT FEL).
Ze sedmi prezentovaných her vybrala porota tři vítězné projekty:
1. místo: Matcho (Vojtěch Šiman, Kateřina Šumová, Jiří Zahradník, Vít Říha)
2.-3. místo: Candy Wheels (Jakub Skořepa, Michaela Buchníčková, Klára Jakešová, Klára Konopásková)
2.-3. místo: The Little Prince Quest (Martina Klimešová, Pavla Křivanová, Tereza Preislerová, Maksym Scherban)
Upoutávky sedmi finálových herních projektů jsou k vidění zde.
Krátká anotace přednášky:
V tejto prezentácii predstavíme pojmy vizuálna výraznosť (visual saliency) a modelovanie ľudskej vizuálnej pozornosti (visual attention) spolu s ich aplikačnými doménami a s dôrazom na uplatnenie v oblasti interakcie človeka s počítačom. Popíšeme vizuálnu pozornosť typu “zdola-nahor” a “zhora-nadol” (Bottom-up visual attention, Top-down visual attention) a ich modelovanie. Kľúčovou časťou prezentácie bude predstavenie rôznych prístupov pre generovanie mapy vizuálnej výraznosti (saliency map) a tvorby modelov vizuálnej pozornosti. Východiskom bude najznámejší a dodnes používaný model nazývaný podľa svojho tvorcu: Ittiho model. Ďalej prehľadne uvedieme ďalšie prístupy.
V druhej časti prezentácie predstavíme náš vlastný výskum a to:
Datum konání: pondělí 4.prosince 2017 13:00 - 18:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-107 (budova E, Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
V pondělí 4.12. dojde k historicky prvnímu videokonferenčnímu spojení s vesmírnou stanicí ISS v České republice. Stane se tak prostřednictvím projektu ESERO, jehož jsme partnery.
Samotná akce, je primárně určena učitelům SŠ/ZŠ a jejich žákům. Přesto jste i Vy vítáni se přenosu zúčastnit. V průběhu odpoledne proběhne série tematických přednášek (od 13:00). Po čtvrté hodině začne přenos s ESA a v 16:40 dojde k dvacetiminutovému spojení s ISS, ve kterém dvanáct učitelů ze čtyř států položí otázky astronautovi Paolu Nespolimu a on na ně odpoví. Příjemným zakončením akce bude představení skupiny ÚDiF s názvem 'Vidět zvuk, slyšet světlo'.
V případě zájmu o zúčastnění se přenosu prosím vyplňte tento formulář, z důvodu odhadu návštěvnosti.
Akce bude v českém jazyce krom úseku od 16:00 do 17:00, kdy bude probíhat samotný přenos v angličtině. Podrobnější informace: http://esero.sciencein.cz/articles/view/108
Katedra počítačové grafiky a interakce (DCGI) vyhlašuje neformální soutěž pro všechny studenty a studentky ČVUT, kteří ve svém volném čase vytvořili v roce 2017:
Přednášející: Pietro Pasotti, Catholijn Jonker (Interactive Intelligence, TU Delft)
Datum konání: úterý 14.listopadu 2017 16:30 - 18:00
Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2)
Krátká anotace přednášky:
With the rise of AI and Data Science supportive technology increasingly takes decisions on our behalf, such as which data to share with whom or who to contact if help is needed. In the CoreSAEP project (lead by Dr. M. Birna van Riemsdijk - TU Delft) we develop theory and technology for creating software that understands and adapts to our norms and values in taking such decisions, which we call Socially Adaptive Computing. In this presentation we focus on one such agent, called HabINT, that aims at supporting people in their daily activities. We give an overview of the knowledge representation formalism that HabINT uses to reason about norms, values, and habitual behaviour. The Naviterier project at the HCI Center, Department of Computer Graphics and Interaction in Prague aims at supporting visually impaired people in their navigation-related tasks developing dedicated software. In the presentation, we discuss how to integrate the technology from both groups to provide even stronger support for visually impaired people even if they develop mental impairments related to aging.
O přednášejících:
Prof. Catholijn Jonker is a full professor of Interactive Intelligence at the Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science of the Delft University of Technology. Catholijn is EurAI Fellow since 2015, and EurAI board member since 2016, EurAI is the European Association for Artificial Intelligence. She is a member of the Koninklijke Hollandsche Maarschappij der Wetenschappen and of the Academia Europaea. Her publications address cognitive processes and concepts such as negotiation, teamwork and the dynamics of individual agents and organizations. In all her research lines Catholijn has adopted a value-sensitive approach. In particular, she works towards intelligent agents that can interact with their users in value-conflicting situations when also meta-values no longer solve the situation.
Pietro Pasotti is a PhD candidate in the Interactive Intelligence group at the Technical University of Delft. He has been working on interactive agents for habit supports and knowledge structures for human behaviour representation.
Náš úspěšný absolvent doktorského studia, Jakub Fišer, získal nadšené ohlasy při své prezentaci na prestižní show Adobe MAX 2017 firmy Adobe (konala se ve dnech 16-20. 10. 2017).
Podívejte se na záznamy z akce (a pusťte si zvuk!).
Výstava prací studentů vzniklých v letním semestru akademického roku 2016/2017 v rámci předmětů Grafická tvorba (vyučuje akad. mal. Lucie Svobodová) a Kurz multimediálních aplikací (vyučuje Ing. David Sedláček, Ph.D.).
Zahájení výstavy v úterý 24. 10. 2017 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Le Thach Thao |
---|---|
3D render: | Daniel Hanák |
Vedení katedry oceňuje práci svých pedagogů a s ohledem na výsledky studentské Ankety za letní semestr 2016/2017 udělilo odměnu čtveřici pedagogů za výuku v předmětech KAJ (Tvorba klientských aplikací v JavaScriptu, Vývoj klientských aplikací v JavaScriptu) a GRT (Grafická tvorba).
Blahopřejeme!
Dne 11. 10. 2017 byla na Vědecké radě FEL ČVUT předána cena děkana FEL Ing. Jakubu Fišerovi, Ph.D. Blahopřejeme jemu i jeho školiteli, doc. Ing. Danielu Sýkorovi, Ph.D. |
---|
Bakalářské a magisterské závěrečné práce vedené pracovníky naší katedry, které získaly v letech 2014-2016 ocenění.
Přednášející: David Pavlík (SpaceX) Datum konání: středa 18. řijna 2017, 18:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-127 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
David Pavlík je jediný Čech ve SpaceX, kde pracuje na softwarových projektech. Jak se tam dostal? Co se naučil v Amazonu a Netflixu? Jak se liší programování pro rakety od běžných aplikací? Co nějaké historky ze startů?
Na tyhle a další otázky odpoví David společně s moderátory:
Bio: David Pavlík studoval na Masarykově univerzitě v Brně a přes český Microsoft se dostal do centrály v Redmondu. V Seattlu pak přešel do blízkého Amazonu. Poté se přesunul do Silicon Valley, kde pracoval pro Netflix. S těmito zkušenostmi ho přetáhla firma Elona Muska SpaceX, kde nyní pracuje jako Software Program Manager projektu Dragon. Má na starosti několik softwarových projektů, mimo jiné systém na autodestrukci raket.
DCGI spolupořádá akci v rámci studijního oboru HCI. Zájemci se musí registrovat zde.
Prof. Ing. Jiří Žára, CSc. spolu s prof. Ing. Ivanem Wilhelmem, CSc. (UK, ELI Beamlines) otevřeli svými přednáškami Czech Innovation Festival, který uspořádalo České Centrum v Berlíně ve dnech 22.-24.6.2017. |
David Sedláček seznámil učitele v rámci dvou vyzvaných přednášek se základy a rozdíly virtuální a rozšířené reality.
Tým doc. Ing. Daniela Sýkory, Ph.D. dosáhl skvělého úspěchu - na nejprestižnější konferenci v oboru počítačové grafiky, SIGGRAPH, byly v roce 2017 přijaty tři články, v nichž jsou popsány vědecké výsledky jeho týmu. Články byly přijaty do hlavního programu (Technical Papers). Uspět v nejvyšší světové konkurenci hned se třemi příspěvky v jednom roce je ojedinělý výkon, kterým se tým doc. Sýkory zařadil mezi nejlepší výzkumné skupiny na světě.
Blahopřejeme a přejeme podobné úspěchy i v dalších letech!
Přednášející: Tobias Ritschel (University College London, UK) Datum konání: úterý 30. května 2017, 17:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-127 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
Opinions vary on what is the best image a machine can synthesize. In this talk I will discuss some possible answers: First, physical accuracy has been a classic and quantifiable objective, and I will give an example of a technique to robustly compute unbiased images. Another important aspect to discuss is computational efficiency. I will explain how rasterization abilities of modern graphics hardware can be used to introduce global illumination at interactive frame rates. Ultimately, images are made to be perceived by humans, where it is not so easy to say which image is „better“, e.g. when comparing to a reference. I will discuss the particular challenge of computing what is the best (stereo) image using a perceptual model. If the „best“ image only exists in the mind of user, computing this image is an even more substantial challenge. I will discuss examples of using Internet image collections to guide users when realizing what they imagine. Finally, images have commonly been synthesized from complete information. I will discuss some alternatives, where only incomplete information is available and extrapolation from sparse example images is made to achieve better coverage by many images.
Dne 24. 5. 2017 byla doc. Ing. Danielu Sýkorovi, Ph.D. na slavnostním večeru Nadačního fondu NEURON udělena Cena Neuron pro mladé vědce. V roce 2017 byla cena udělena pouze pěti osobnostem z České Republiky. |
Blahopřejeme Danielovi k získání tohoto prestižního ocenění za jeho vědeckou práci.
24.05.2017 19:00 na ČT1: Události
25.05.2017 09:00 na ČT24: Studio 6 (49. minuta)
27.05.2017 20:05 na ČT24: Hyde Park Civilizace
29.05.2017 07:40 na ČRo: Dnešní Plus
03.06.2017 12:32 na ČT24: @online
12.07.2017 18:00 na Rádiu 1: Snack
Ve dnech 24.-25. 5. 2017 přednesli tři členové DCGI přednášky na akci Czech VR Fest |
---|
Výstava prací studentů magisterského oboru „Interakce člověka s počítačem“ programu Otevřená informatika vzniklých v letním semestru akademického roku 2016/2017 v rámci předmětu Prostorová tvorba.
Zahájení výstavy v úterý 23. 5. 2017 v 16:00 v proskleném atriu v areálu ČVUT na Karlově náměstí 13.
Přednášející: Stefan Leijnen (Amsterdam University of Applied Sciences, Netherlands) Datum konání: pátek 26. května 2017, 13:30 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
Recent years have seen a number of breakthroughs that indicate a renewed interest in the possibilities of creative machines. Game-playing agents developed by Google Deepmind are capable of learning surprisingly original solutions. Deep learning allows anyone to make paintings in the style of famous artists. Other computational tools are now used to inspire and guide human designers. In this talk, we will look at examples of creative machine learning, consider to what extent they qualify as being creative, and discuss what additional steps would be necessary for artificial creativity.
O přednášejícím:
Stefan Leijnen is lecturer and researcher of artificial intelligence at the Amsterdam University of Applied Sciences. His primary research interest is in understanding how novelty arises from dynamical systems, particularly in neural networks. More generally, he is interested in generative computational methods, deep learning and epistomology. He has recently founded the Asimov Institute, an independent research organization aiming to develop technological solutions for creativity and control of machine learning.
Abstract:
While it is clear that the use of computer simulations has a positive effect on
learning when compared to instruction without computer simulations, there is still
room for improvement to fully realize their benefits for learning. Haptic
technologies can fulfill the educational potential of computer simulations by adding
the sense of touch. Visuohaptic simulations may not only help students visualize
abstract or invisible concepts, but they may also have the capability of enriching the
learning experience and enhancing retention. Our argument is based on the idea
that haptic technology can support embodied learning by grounding movements
during the learning process as learners manipulate and interact with virtual objects
via the haptic interface. Still, previous work that has compared visual simulations
versus visuohaptic simulations has not reported conclusive results.
This research seminar provides an overview of a design-based research program that investigates effectiveness of the use of visuohaptic simulations to support the understanding of difficult concepts in science. We explored a sequencing approach to address the possibility of visual information undermining tactile information, when presented together. Our preliminary studies have shown promising results.
Alejandra J. Magana is an Associate Professor in the Department of Computer and Information Technology with a courtesy appointment at the School of Engineering Education at Purdue University. Her research program investigates how model-based cognition in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) can be better supported by means of computing tools. |
Abstract:
Synthesizing natural scenes with realistic vegetation has always been an interesting research topic in computer graphics. As frequent objects in our daily life, vegetation is required in almost all virtual sceneries, ranging from single plants and trees to wide outdoor ecosystems. The human visual system is perfectly trained to see any imperfections and irregularities. Therefore, the appearance and the inhomogeneous structure of plants still pose many challenges to computer graphics researchers. Although rich and detailed virtual environments become popular in applications like games, movies or urban visualization, storing and transmitting as well as modeling or rendering such objects with full detail is beyond the capabilities even of modern graphics hardware. Figure 1 shows a small forest with large amount of detail modeled through a modern reconstruction algorithm. This talk will cover several latest algorithms and techniques in modeling vegetation in computer graphics. In particular, we will focus on advances in 1) procedural and inverse-procedural modeling, 2) biologically-based approaches, and 3) user-assisted approaches for vegetation modeling.
Bedrich Benes is a professor of Computer Graphics Technology at Purdue University and a director of the High Performance Computer Graphics Laboratory. His area of research is in procedural and inverse procedural modeling and simulation of natural phenomena and he has published over 100 research papers in the field. Dr. Benes has collaborated with the National Science Foundation, NASA, Adobe Research, Intel, Siemens, Samsung, Department of Energy, and Ford Inc., among others. He has worked as IPC member of various conferences including Siggraph/Siggraph Asia (4x), Eurographics (5x), and he is a papers chair of Eurographics 2017. He also works as associate editor of Computer Graphics Forum and Computers & Graphics. His graduate students work in Adobe, Google, Microsoft, Nvidia, Samsung, and Siemens. |
Na výročním zasedání mezinárodní organizace Eurographics obdržel prof. Ing. Jiří Žára, CSc. ocenění Eurographics Fellow za svoji dlouholetou činnost ve výuce, výzkumu a propagaci počítačové grafiky v evropském kontextu.
Student DCGI Antonín Šmíd získal první cenu za nejlepší video a cenu za třetí nejlepší prezentaci na studentské konferenci CESCG 2017:
Prezentovaný článek vznikl v rámci bakalářské práce vedené doc. Ing. Jiřím Bittnerem, Ph.D.
CESCG očima studenta: „Když jsem souhlasil s účastí na CESCG, nevěděl jsem pořádně do čeho jdu. Obsah bakalářky jsem přepsal do článku na konferenci, připravil prezentaci, video, fast forward. Nebylo to snadné, celý review proces zabral víc než měsíc, přesto i ta příprava stála za to. Naučí vás to dovednosti jaké nemáte z žádného předmětu na FEL. Samotný seminář trvá tři dny a tři noci. Odehrává se na zámku Smolenice na Slovensku, všechny výdaje vám uhradí škola. Přes den konference, přednášky, expo, workshopy. V noci párty. Výborný reality break. CESCG je jedinečná příležitost seznámit se s ostatními studenty grafiky z ciziny i z Čech. Udělat si kontakty mezi kolegy i ve firmách, které se jenom třesou na to, aby vás najali. Kdybych mohl, určitě bych jel znova. Tony, 3. ročník“
V aktuálním čísle časopisu Vesmír vychází popularizační článek o algoritmech LazyFluids a StyLit.
DCGI bude prezentovat tři články na prestižní konferenci SIGGRAPH 2017 (Los Angeles, USA):
Fišer et al.: Example-Based Synthesis of Stylized Facial Animations
Dvorožňák et al.: Example-Based Expressive Animation of 2D Rigid Bodies
Lukáč et al.: Nautilus: Recovering Regional Symmetry Transformations for Image Editing
DCGI bude prezentovat článek na prestižní konferenci Eurographics 2017 (Lyon, Francie):
J. Hendrich, D. Meister, J. Bittner: Parallel BVH Construction using Progressive Hierarchical Refinement
Mezinárodní studentská konference Central European Seminar for Computer Graphics (CESCG) s 21 letou tradicí se koná opět ve slovenských Smolenicích. V letošním roce má DCGI na konferenci dva studentské zástupce: Šárka Sochorová reprezentuje DCGI na CESCG Expo s ukázkou algoritmu StyLit a Antonín Šmíd bude prezentovat článek The Pacman Benchmark vycházející z jeho dokončované bakalářské práce.
Více o programu konference je uvedeno na webových stránkách konference https://cescg.org/.
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2016, která je součástí výroční zprávy fakulty.
Výstava prací studentů vzniklých v zimním semestru akademického roku 2016/2017 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve středu 29. 3. 2017 v 18:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Veronika Plátková |
---|---|
Grafický design: | Dominika Palivcová |
V rámci série přednášek Science Café pro širší veřejnost seznámil prof. Ing. Jiří Žára, CSc. posluchače v Praze a v Broumově s historií, současností a blízkou budoucností virtuální a rozšířené reality. Záznamy z jeho přednášek jsou volně k dispozici na webu.
Praha, 11. října 2016 | Broumov, 13. ledna 2017 | |
Záznam přednášky | Záznam přednášky |
Dne 11. 1. 2017 udělil děkan FEL před Vědeckou radou FEL ceny za prestižní disertační práce našim dvěma úspěšným doktorandům. Blahopřejeme!
Ing. Michal Lukáč, Ph.D. | Ing. Michal Hapala, Ph.D. | |
oceněná práce | oceněná práce | |
Example-based Creation of Digital Imagery | Data Structures and Algorithms for Interactive Ray Tracing | |
školitel: prof. Ing. Jiří Žára, CSc. | školitel: doc. Ing. Vlastimil Havran, Ph.D. | |
školitel specialista: doc. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D. | ||
současné pracoviště | současné pracoviště |
|
Adobe Research | Warhorse Studios | |
V aktuálním čísle časopisu Pražská technika vychází popularizační článek o algoritmu StyLit.
Ve středu 7. 12. 2016 byl hostem Magazínu Leonardo Českého Rozhlasu prof. Ing. Jiří Žára, CSc., který se odborně vyjadřoval k otázkám praktického využití virtuální reality dnes a v budoucnu.
Záznam pořadu je uložen v archivu ČR, diskutované téma běží v pozoruhodném čase 13:13.
Ve dnech 24. a 25. listopadu 2016 se konal v budově HTW Dresden (University of Applied Sciences in Dresden) již dvacátý ročník studentského vědeckého semináře User Interfaces.
Studenti přednášeli o svých výsledcích dosažených ve výzkumných projektech, kterých se účastnili formou diplomových, bakalářských nebo studentských prací (program workshopu zde). Tématicky byl seminář zaměřen na problematiku uživatelských rozhraní a počítačové grafiky. Pořadateli semináře byli Katedra počítačové grafiky a interakce ČVUT FEL a Fakultaet Informatik HTW Dresden. Tento seminář má již dlouhou tradici a je prostředkem jak u studentů magisterského a i bakalářského studia vzbudit zájem o vědeckou činnost. Vychází se z toho, že nedílnou součástí vědecké práce je i schopnost presentovat výsledky své práce na mezinárodním fóru v anglickém jazyce. Celá řada studentů, kteří se v minulosti tohoto semináře zúčastnila, pak nastoupila do doktorského studia, kde často pokračovala v práci na tématech presentovaných dříve v rámci semináře.
Po dvaceti letech lze hodnotit seminář velmi pozitivně. Jednak neustále roste kvalita přednesených příspěvků a jednak i komunikační schopnosti studentů v anglickém jazyce se stále zlepšují. Je snahou, aby se seminář svým charakterem co nejvíce přibližoval formátu běžných mezinárodních konferencí. Proto byl v roce 2015 vydán sborník abstraktů, kde byly uvedeny stručné informace o jednotlivých příspěvcích. Příspěvky v letošním roce budou vydány formou technické zprávy HTW Dresden kde příspěvky budou mít formu rozšířených abstraktů (extended abstracts). Obecně lze říci, že studenti hodnotí seminář velmi pozitivně a shledávají jej přínosným.
Za FEL se workshopu zúčastnili následující studenti:
Sborník ke stažení zde.
Algoritmus StyLit vyvinutý na naší katedře byl 3. listopadu 2016 v 18:00 pacifického času prezentován na prestižní konferenci Adobe MAX v San Diegu (viz atmosféra v publiku a záznam celého vystoupení). U příležitosti této události bylo ohlášeno vydání interaktivního dema. Zájemci si nyní mohou tento algoritmus vyzkoušet v praxi.
Co nejsrdečněji zveme na slavnostní zahájení, odhalení a rozsvícení sochy bohyně Diany ve středu 12.10.2016 od 19:00 v Letenských sadech. Akce bude ukončena 4. 11. 2016. Informace o vývoji situace bude možné průběžně najít na speciální facebookové stránce, která bude návštěvníky informovat o vzniku sochy, celé události a pohnuté historii původního originálu. Více informací o přípravě projektu světelné sochy najdete na stránkách IIM
V sobotu 24.09.2016 odvysílala Česká televize na programu ČT24 reportáž o algoritmu StyLit, na jehož vývoji se podíleli členové naší katedry. V reportáži vystoupili doc. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D. a akad. mal. Lucie Svobodová.
O algoritmu StyLit odvysílal 29.08.2016 reportáž i Český rozhlas na stanici Plus v pořadu Ranní Plus. Zde vystoupil bývalý člen DCGI Ing. Michal Lukáč, Ph.D.
Rozhovor o algoritmu StyLit s doc. Sýkorou odvysílalo Radio Zet 31.08.2016.
Score, tradiční český časopis o počítačových hrách, uveřejnil v rámci série rozhovorů s tvůrci počítačové hry Kingdom Come: Deliverance rozhovor s Adamem Sporkou, členem naší katedry, o jeho práci na hudbě pro tuto hru.
Populární on-line magazín Cartoon Brew publikoval článek o algoritmu StyLit, na jehož vývoji se podíleli členové naší katedry: Ing. Jakub Fišer, Ing. Ondřej Jamriška, Ing. Michal Lukáč, Ph.D. a doc. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D..
Ve středu 27. 7. 2016 v 7:40 byl hostem ranního vysílání Studia 6 prof. Ing. Jiří Žára, CSc., který se odborně vyjadřoval k novému hernímu fenoménu posledních dnů - mobilní hře Pokémon GO - a obecně k problematice rozšířené reality (AR).
Záznam rozhovoru je uložen v archivu pořadů ČT.
DCGI bude prezentovat článek na konferenci SIGGRAPH 2016 (Anaheim, USA):
StyLit: Illumination-Guided Example-Based Stylization of 3D Renderings
Článek byl vybrán také do prezentačního videa konference: SIGGRAPH 2016 - Technical Papers Trailer.
Projekt Z.Míkovce a J.Balaty nazvaný Naviterier se umístil na 2-3 místě v programu pro společensky prospěšné projekty Laboratoř Nadace Vodafone 2015/2016. S dalšími dvěma týmy se zúčastní v žáří konference Social Capital Markets (SOCAP) v Silicon Valley v San Franciscu.
V úterý 19. 4. 2016 v 7:40 vystupovali prof. Ing. Jiří Žára, CSc. a Bc. Ondřej Okluský, student oboru Počítačová grafika (program Otevřená informatika), v ranním vysílání Studia 6.
Záznam rozhovoru na téma „ČVUT vyučuje vývoj počítačových her“ je uložen v archivu pořadů ČT.
Přednášející: Eduard Gröller (TU Vienna) Datum konání: pátek 15. dubna 2016, 11:00 - 12:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
Visualization and Visual Computing use computer-supported, interactive, visual representations of (abstract) data to amplify cognition. In recent years data complexity and variability has increased considerably. This is due to new data sources as well as the availability of uncertainty, error and tolerance information. Instead of individual objects entire sets, collections, and ensembles are visually investigated. This raises the need for effective comparative visualization approaches. Visual data science and computational sciences provide vast amounts of digital variations of a phenomenon which can be explored through superposition, juxtaposition and explicit difference encoding. A few examples of comparative approaches coming from the various areas of visualization, i.e., scientific visualization, information visualization and visual analytics will be treated in more detail. Analysis techniques which combine visualization and simulation to assist decision making in flooding scenarios, indoor lighting design and city planning will be discussed. Given the amplified data variability, comparative visualization techniques are likely to gain in importance in the future. Research challenges, directions, and issues concerning this innovative area are sketched at the end of the talk.
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2015, která je součástí výroční zprávy fakulty.
Výstava prací studentů vzniklých v zimním semestru akademického roku 2015/2016 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve čtvrtek 7. 4. 2016 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Začátkem roku 2016 byla katedra DCGI zařazena mezi Výzkumná centra GPU firmy NVidia. Díky tomuto statutu máme k dispozici zdarma nejnovější grafické karty (např. Tesla K40) pro potřeby našeho výzkumu v oblasti real-time grafických metod. Status GPU research centra pro ČVUT sdílíme s FJFI. |
Projekt Z.Míkovce a J.Balaty nazvaný Naviterier byl vybrán mezi tři nejlepší technologické projekty, které budou v akceleračním programu Laboratoř Nadace Vodafone bojovat o absolutní vítězství.
NaviTerier Conversation je mobilní konverzační navigační systém pro osoby se sníženou schopností orientace a navigace (nevidomí, vozíčkáři, senioři) postavený na generování popisu trasy na základě speciálně upravených mapových podkladů a dat teleasistenční služby (Navigační Centrum SONS).
Hudba v Kingdom Come: Deliverance reaguje na to, co hráč udělá. Z tiché a příjemné hudby se v momentě útoku NPC promění na vzrušující a dramatickou stejně, jako se promění z neutrální na temnou, když vstoupí hráč do tmavé jeskyně. To vše je třeba dělat rychle aby si toho hráč nevšiml a s použitím skladeb, které jsou rozmanité, ale stále konzistentní.
Přednáška ke shlédnutí na youtube. Recenze přednášky na games.cz.
Ve středu 21.1.2016 vyšel ve speciální příloze Hospodářských novin článek o projektu Ink-and-Ray na kterém se podíleli členové naší katedry: doc. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D. a Ing. Ondřej Jamriška.
Ve čtvrtek 14.1.2016 v 7:20 vystupoval prof. Ing. Jiří Žára, CSc. v ranním vysílání Studia 6.
Záznam rozhovoru na téma Virtuální realita realitou je uložen v archivu pořadů ČT.
V pondělí 28.12.2015 v 7:20 odvysílal Český rozhlas na stanici Plus reportáž o projektu Ink-and-Ray , kde hovoří členové DCGI: doc. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D. a prof. Ing. Jiří Žára, CSc..
V neděli 29.11.2015 v 18:15 odvysílala České televize na programu ČT2 dokument s názvem Bytosti a aparáty z cyklu Jednou nohou v absolutnu, vystoupili v něm členové DCGI: doc. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D. a Ing. Roman Berka, Ph.D..
Seriál našich popularizačních článků o počítačové grafice začal od podzimu 2015 vycházet v časopise
Doc. Ing. Zdeněk Míkovec, Ph.D. získal ocenění Best Session Award Award na konferenci 6th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications 2015 za organizaci sekce Accessibility of CogInfoCom Systems.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v letním semestru akademického roku 2014/2015 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a KMA (Ing. Roman Berka, Ph.D., Ing. David Sedláček, Ph.D.).
Zahájení výstavy ve čtvrtek 15.10.2015 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, Praha 2 (vedle studentské pracovny TRIANGLE)
Kresba: | cena neudělena |
---|---|
3D render: | Ondřej Chvíla |
Článek doc. Ing. Vlastimila Havrana, Ph.D.: On building kd-Trees for Ray Tracing, and on doing that in O(N log N) získal ocenění Test-of-Time 2006 Award na konferenci HPG 2015:
Rozhovor se členem naší katedy doc. Ing. Danielem Sýkorou, Ph.D. si můžete přečíst na AbcLinuxu.cz
Autorka ve své virtuální instalaci tematicky navazuje na projekt Františka Pecháčka - Oceán. V prostoru galerie Video NoD zhmotní živel větru. Divák bude mít tak možnost zakusit jej nejen po fyzické stránce, ale především osobním vtažením do virtuální reality.
Jedná se o unikátní galerijní projekci 360° (navazující projekční plochy kolem dokola jedné místnosti) názvané Transfer, ke které vytvořil Adam Sporka úžasnou zvukovou kompozici a absolvent z naší katedry Josef Kortan animaci přírodního živlu - větru. S realizací díla pomáhal David Sedláček.
Dnes v Institutu intermédií začala letní škola PULSEE pod vedením Bozkurta Karasu (MIT, Cambridge, USA). Intenzivní workshop bude zakončen veřejnou prezentací závěrečných prací 19.6. od 14:00 v IIM. Pokračování bude týž den večer na divadelní lodi Tajemství-Bratří Formanů, kde proběhne afterparty. Setkají se zde studenti a profesionálové z oblasti intermediální tvorby. Všichni jste srdečně zváni!
Související odkazy:
DCGI bude prezentovat 2 články na konferenci SIGGRAPH 2015 (Los Angeles, USA):
LazyFluids: Appearance Transfer for Fluid Animations
Decomposing Time-Lapse Paintings into Layers
a 3 články na konferenci Eurographics 2015 (Curych, Švýcarsko):
Light Chisel: 6DOF Pen Tracking
Ing. Ladislav Čmolík, Ph.D. získal první cenu za nejlepší článek a druhou nejlepší prezentaci na konferenci SCCG 2015 a to za článek Automatized Summarization of Multiplayer Games:
Student DCGI Ing. Tomáš Pastýřík získal první cenu za nejlepší článek a prezentaci na studentské konferenci CESCG 2015:
Diplomovou práci, z níž vzešel oceněný článek Order Independent Transparency with Non-local Opacity Modulation for 3D Meshes, vedl Ing. Ladislav Čmolík, Ph.D.
První cenu za nejlepší video obdržel student DCGI Ing. Daniel Mikeš:
Ten na CESCG 2015 prezentoval článek Real-time Water Simulation with Wave Particles on the GPU, který vznikl v rámci diplomové práce vedené doc. Ing. Jiřím Bittnerem, Ph.D.
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2014, která je součástí výroční zprávy fakulty.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v zimním semestru akademického roku 2014/2015 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve čtvrtek 2. 4. 2015 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Vadim Petrov |
---|---|
Grafický design: | Aleš Hrabalík |
Mimořádné ocenění: | Jan Plátek |
EuroNews odvysílala reportáž o úspěšné spolupráci DCGI s filmovým průmyslem.
Katedra počítačové grafiky a interakce (DCGI) zprovoznila místnost s názvem Triangle, pracovnu či klub, kam je možné přijít a v příjemném prostředí pracovat na svém projektu (je zde několik monitorů pro připojení k notebooků), konzultovat látku či trénovat prezentace se svými kolegy (k dispozici je datový projektor a tabule) či jen přijít posedět a vypít kávu (sedací souprava i káva k obecnému použití).
Přístup sem mají všichni studenti, kteří pracují na bakalářkách a diplomkách vypsaných katedrou. Máme radost, že toho již řada z nich pravidelně využívá!
Přednášející: Marc Stamminger (Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg) Datum konání: pátek 7. listopad 2014, 12:45 - 13:45 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
In this talk I describe methods to capture the real world around us using cheap commodity 3D-cameras such as the Microsoft Kinect or any of its successors. These cameras deliver 30 depth images per second, but each at only low quality. Yet, with the fusion of such a depth image stream, 3D-scans of decent quality can be made. I will describe extensions that make it possible to scan large scenes and show results from scanning sessions in an excavation site in Turkey. Another extension handles the realtime capturing of deformable objects such as faces, hands, or bodies. Finally, I will show a very recent new realtime approach combining depth and RGB-data to increase the resolution of the captured geometry.
Přednášející: Stefan Gumhold (TU Dresden) Datum konání: pátek 24. říjen 2014, 12:45 - 13:30 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
This work addresses the problem of estimating and tracking the 6D Pose of specific objects from a single RGB-D image. We present a flexible approach that can deal with generic objects, both textured and texture-less. The key new concept is a learned, intermediate representation in form of a dense 3D object coordinate estimate paired with a dense object labelling. Random forests are exploited to predict 3D object coordinates and object probability from local image patches. We pair this discriminative estimate with a generative explanation of the RGB-D image in an energy functional that is robustly minimized with a RANSAC like approach. Tracking is based on the particle filter framework for which we designed efficient proposal distributions in order to efficiently sample the six dimensional parameter space of object poses. The proposed approach allows for real-time tracking and is very robust to changes in lighting and to occlusions.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v letním semestru akademického roku 2013/2014 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a KMA (Ing. Roman Berka, Ph.D., Ing. David Sedláček, Ph.D.) bude slavnostně zahájena spolu s otevřením nové pracovny TRIANGLE pro bakalanty a diplomanty DCGI.
Zahájení výstavy a otevření studentské pracovny v úterý 21.10.2014 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, Praha 2.
Kresba: | Stanislav Steidl |
---|---|
3D render: | Martin Mazanec |
Vítězem soutěže o nejlepší diplomovou práci roku 2014 v soutěžní kategorii „Podnikové informační systémy, ostatní IT práce“ se stal student Vojtěch Krs (na fotografii stojící vlevo) se svou prací Sculpting in Virtual Reality. Vedoucím práce byl Ing. Ondřej Jamriška (na fotografii vpravo).
Výstava v Národní galerii (Veletržní palác) je vrcholným uznáním celoživotních uměleckých aktivit akad. mal. Lucie Svobodové, členky Katedry počítačové grafiky a interakce (DCGI). Z jejího úspěchu máme velikou radost!
Katedra DCGI též přispěla k expozici vývojem speciálního software a hardware.
Článek Ink-and-Ray: Bas-Relief Meshes for Adding Global Illumination Effects to Hand-Drawn Characters bude prezentován na SIGGRAPHu 2014!
Článek Color Me Noisy: Example-based Rendering of Hand-colored Animations with Temporal Noise Control byl přijat na EGSR 2014!
Článek Massively Parallel Hierarchical Scene Processing with Applications in Rendering bude prezentován na EGSR 2014!
Článek Efficient Memory Allocator for GPUs byl přijat na HPG 2014!
Přednášející: Michael Guthe (University of Bayreuth) Datum konání: čtvrtek 19. června 2014, 14:00 - 15:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
Due to the immense parallel processing power of modern graphics hardware, ray tracing algorithms and applications on the GPU have emerged. Depsite several architectural challanges, real-time recursive ray tracing has become possible. More sophisticated global illumination algorithms however still pose major challanges for efficient implementations on the GPU. After a short introduction into the programming model and the processing flow of GPUs, recent advances in real-time ray tracing will be discussed. These include acceleration data structures as well as a study of memory access and latency during intersection testing. In this context, the general problem of divergence and approaches to improve thread utilization will also be presented. The talk closes with an overview of techniques to implement more sophisticated global illumination algorithms like path tracing, bi-directional path tracing and Metropolis light transport, while putting an emphasis on the open problems in this field.
Byla zveřejněna výroční zpráva DCGI za rok 2013, která je součástí výroční zprávy fakulty.
Detaily pro placenou pozici studentského výzkumného asistenta a pro doktorské studenty od zimního semestru 2014/2015 k dispozici v dokumentu PDF. Termín pro dodání dokumentů je 18. dubna 2014.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v zimním semestru akademického roku 2013/2014 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve čtvrtek 3.4.2014 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Markéta Zadražilová |
---|---|
Grafický design: | Šárka Sochorová |
Přednášející: Jan Tománek (majitel AAA studia, režisér a producent Kozího příběhu) Datum konání: čtvrtek 20. března 2014, 14:30 - 15:30 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
Krátká exkurze do vývoje in-house rendereru FurryBall ve kterém vznikl film Kozí příběh se sýrem. Cesta od výhradně rasterizačního GPU renderu k implementaci pokročilých raytrace technik - Monte Carlo pathtracing (Realtime raytrace SSS, Reflexe, stíny a kompletní Indirect lighting). Spolupráce s Nvidia a jejich CUDA raytrace knihovnami OptiX. Ukázky výhod a nevýhod Rasterizace oproti Raytrace z praktického filmového pohledu a ideální spojení obou technik dohromady. Demonstrace realtime renderingu FurryBall přímo v Maya.
Pozn.: Přednáška bude prezentována 26.3.2014 na GTC v San Jose spolu s Nvidia OptiX.
Přednášející: Bedřich Beneš (Purdue University, USA) Datum konání: pátek 6. prosince 2013, 11:00 - 12:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
Procedural modeling has proven to be is a powerful set of algorithms and techniques and it has been used for generation of a wide-variety of objects and effects. However, their definition is a tedious and non-intuitive task that is usually done either by experts, or by a trial and error approach. In this presentation, we will show some of our results in the field of inverse procedural modeling where we attampt to find a procedural representation of an existing object or a scene. Various examples of learning models from biology, urban models, and other procedural representations will be presented.
Odkaz na podrobnější informace o přednášejícím a přednášce.
Přednášející: Martin Fuchs (University of Stuttgart) Datum konání: pátek 15. listopadu 2013, 11:00 - 12:00 Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2) |
Krátká anotace přednášky:
Visual computing encompasses a multitude of subjects which have evolved around a common goal: creating and understanding worlds with pictures. Recently, appearance fabrication has emerged as an exciting topic in visual computing: it addresses how to employ rapid manufacturing techniques in order to build tangible artifacts which have a predefined appearance. In this talk, I will present my contributions to appearance manufacturing, discussing passive reflectance field displays and printed subsurface scattering. Further, I will show how the use of rapid manufacturing techniques for computational photography enables refocusing images after they were taken.
Čeští technici se rozhodli spojit síly a vytvořit navigační systém pro nevidomé, který jim usnadní pohyb po městě. Projekt zahrnuje zdokonalení systému mobilní navigace, návrh speciálního náramku pomáhajícího s orientací v neznámém prostředí a v neposlední řadě také vytvoření hry komunikující s hráčem pomocí hmatu a tepla.
Celý článek na portálu tyden.cz
Web projektu Quido na ulab.cz
Video na YouTube
Oslava 5 let od založení katedry DCGI a Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v letním semestru akademického roku 2012/2013 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a KMA (Ing. Roman Berka, Ph.D., Ing. David Sedláček).
Oslava a zahájení výstavy v úterý 15.10.2013 v 18:00 ve skleněném atriu areálu ČVUT, Karlovo nám. 13, Praha 2.
Fotografie z oslavy jsou v aktualitách na webu FEL.
Kresba: | Štěpán Havelec |
---|---|
3D render: | Tomáš Záruba |
Článek Painting by Feature: Texture Boundaries for Example-based Image Creation byl přijat na SIGGRAPH 2013!
Článek Temporally Coherent Adaptive Sampling for Imperfect Shadow Maps byl přijat na EGSR 2013!
Článek BRDF Slices: Accurate Adaptive Anisotropic Appearance Acquisition byl přijat na CVPR 2013!
Datum konání: čtvrtek 14. března 14:30 - 15:30
Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2)
Přednášející: Jan Tománek (Art And Animation Studio)
Krátká anotace přednášky:
Přednáška o produkci celovečerního filmu „Kozí příběh se sýrem“ s využitím GPU rendereru FurryBall.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v zimním semestru akademického roku 2012/2013 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve čtvrtek 7.3.2013 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Kateřina Ostrihoňová |
---|---|
Grafický design: | Petr Hejhal |
Byla zveřejněna krátká verze výroční zprávy DCGI za rok 2012. Stane se součástí výroční zprávy fakulty.
Děkujeme za skvělé zprávy od absolventa oboru Počítačová grafika a doufáme, že stejně tak dobře se bude dařit i dalším našim absolventům, ať již v zahraničí či doma! (Pozn.: Nejedná se o reklamní podvrh - Michal Benátský skutečně absolvoval v roce 2011 a jeho diplomovou práci vedl. Ing. Jiří Bittner, Ph.D.)
Na konferenci CogInfoCom 2012 (3rd IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications) konané v Košicích 2. až 5. prosince 2012 získali Jan Balata, Zdeněk Míkovec a Pavel Slavík ocenění za nejlepší příspěvek: Mutual Communication in Navigation of Visually Impaired.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v letním semestru akademického roku 2011/2012 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a KMA (Ing. Roman Berka, Ph.D., Ing. David Sedláček).
Zahájení výstavy ve středu 3.10.2012 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Klára Hanyková |
---|---|
Grafický design: | Richard Dobřichovský |
3D: | Tomáš Jarolímek |
Vítězem soutěže o nejlepší diplomovou práci roku 2012 v soutěžní kategorii „Flexibilní IT služby“ se stal student naší katedry David Vávra se svou prací Mobile Application for Group Expenses and Its Deployment. Vedoucím práce byl Ing. Zdeněk Míkovec, Ph.D..
Institut intermédií v srpnu 2012 pořádá kreativní kurz v oblasti vývoje elektronických hudebních nástrojů na bázi vývojové platformy Arduino. Součástí bude vývoj vlastního nástroje s možností současného napojení na řízení profesionální osvětlovací soustavy. Další informace na anglické verzi této stránky a na http://pulsee.iim.cz.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v zimním semestru akademického roku 2011/2012 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve čtvrtek 15.3.2012 v 17:30 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Vystavená díla můžete shlédnout do konce semestru.
V aktuálním čísle časopisu Tecnicall vychází popularizační článek o práci Ing. Daniela Sýkory, Ph.D.
V rámci projektu FRVŠ č. 2279/2011 byla provedena inovace předmětu Testování uživatelských rozhraní. Stěžejní část inovace je převedení zaměření výuky předmětu Testování uživatelských rozhraní na uživatelské testování použitelnosti. Za tímto účelem bylo nakoupeno nové vybavení do laboratoře použitelnosti. Jedná se zejména o nákup a instalaci 2 licencí profesionální testovací aplikace Morae a vznik nového mobilního testovacího pracoviště sestávajícího se ze dvou notebooků, na nichž je také nainstalována aplikace Morae.
V rámci inovace obsahu předmětu vznikla nova přednáška o sběru a analýze dat (přednáška č. 6 - Sběr a analýza dat při uživatelských testech v laboratoři) a vzniklo několik nových dokumentů a prezentací pro práci s vybavením laboratoře, které jsou dostupné na stránkách předmětu v sekci Práce v laboratoři. Tato dokumentace bude využívána nejen v rámci výuky inovovaného předmětu, ale poslouží i jako provozní manuál laboratoře. Zakoupené vybavení bude využíváno nejen pro výuku inovovaného předmětu, ale i pro testování aplikací v rámci závěrečných diplomových a bakalářských prací.
Programátorský maraton HACKATON.CZ v délce 24 hodin, organizovaný firmami Microsoft a Nokia ve dnech 8. a 9. 12. 2011, vyhrál tým ČVUT ve složení Mgr. Jiří Danihelka (katedra DCGI, FEL ČVUT), Bc. Jaroslav Minařík (student FEL) a Bc. Pavel Vaněček (student FIT). Zvítězili v náročné konkurenci týmů z MFF UK, VUT a dalších vysokých a středních škol z ČR. Úkolem bylo v omezeném čase 24 hodin vytvořit co nejlepší aplikaci na téma letošních vánoc pro smartphony Nokia. Jejich vítězná mobilní aplikace „Christmas Ease“ bude umístěna na Marketplace pro Windows Phone 7.
Dne 11.11.2011 se v 13:30 bude v místnosti KN: E-205 konat obhajoba dizertační práce Ing. Ladislava Čmolíka
Název práce: Interactive Illustrative Visualization of 3D Models
Abstrakt:
In this thesis I deal with three problems related to interactive illustrative visualization of 3d models.
The first problem is visualization of interior structures. I present a novel method for visualization of interior structures. The method is capable to reveal all interior structures at once or to visually emphasize only several important 3d objects. The occlusion of the 3d objects is eliminated with opacity modulation. I combine several properties of the objects into the opacity of the 3d objects. To do so I use fuzzy sets, fuzzy logic and multi-criteria decision making.
The second problem is visualization of functional relations. I present a novel method for visualization of functional relations of selected part of the 3d model. The occlusion of the 3d objects is eliminated with method described above. The partonomic organization of the 3d model and contacts between individual 3d objects are utilized to estimate the functional relations. The main benefit of the method is in using the partonomic organization and contacts between the 3d objects as that they are domain independent. The results show that the method provides aesthetic visualization of functional relations.
The third problem is interconnection of verbal and visual information through external labeling. I present a novel method for computing the labeling of 3d illustrations in real-time. I show how to reduce the dimensionality of the problem and how to formulate the labeling problem as a multiple criteria optimization problem. I solve the optimization problem using fuzzy logic combined with greedy optimization. The results show that the method compares favorably to the state-of-the-art techniques for interactive external labeling.
All three presented methods achieve real-time performance and thus are suitable for generation of both static a interactive illustrations.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v letním semestru akademického roku 2010/2011 v rámci předmětů Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová) a KMA (Ing. Roman Berka, Ph.D., Ing. David Sedláček).
Zahájení výstavy ve středu 26.10.2011 v 17:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Kresba: | Daria Roik |
---|---|
3D video: | Tomáš Pastýřík |
3D: | Jan Pavlovský & Jan Murin |
Společnost HTC ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze vyhlašuje grantovou soutěž pro studenty dvou předmětů vyučovaných Katedrou počítačové grafiky a interakce (DCGI). Cílem je vývoj volně dostupných a užitečných aplikací pro operační systém Android pro nevidomé či jinak hendikepované lidi, které dokáží pomoci v běžném životě a ulehčit řadu denních úkonů. Pro autora aplikace s největším přínosem pro společnost je přichystána finanční odměna ve výši deset tisíc korun a tablet HTC Flyer. Společnost HTC tímto krokem navazuje na probíhající spolupráci s ČVUT, která byla oznámena v dubnu letošního roku. Tento konkrétní projekt se nyní zaměří speciálně na pomoc skupině nevidomých, zdravotně postižených a seniorů.
Do grantové soutěže se mohou zapojit pouze studenti předmětů NUR (Návrh uživatelských rozhraní) a PDA (Principy tvorby mobilních aplikací). Zájemci se u svých školitelů v určených termínech nahlásí a zvolí téma semestrální práce. Navrhovaná témata následně zástupci Katedry DCGI a HTC posoudí z pohledu funkčnosti a následně schválí, upraví či zamítnou.
Finální podobu semestrální práce je student povinen odevzdat na přelomu listopadu a prosince letošního roku. Po celou dobu tvorby aplikace je možné konzultovat práci se zadavateli i se cvičícími. Po odevzdání a kontrole všech prací v soutěži, nezávislá komise složená ze zástupců ČVUT a HTC vybere tři nejlepší práce, které odmění.
Více informací najdete v tiskové zprávě.
Vítězem soutěže o nejlepší diplomovou práci roku 2011 v soutěžní kategorii „Podnikové informační systémy, ostatní IT práce“ se stal student naší katedry Pavel Cvetler (na obr. vpravo) se svou prací Navigace zrakově postižených osob v interiéru pomocí mobilních zařízení s dotykovým displejem. Vedoucím práce byl Ing. Jan Vystrčil.
Datum konání: 15. září 2011 od 18:00
Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2)
Přednášející: Ladislav Kunc
Krátká anotace přednášky:
Mluvící hlavy a hlasové konverzační systémy představují speciální druh počítačových rozhraní. Pro většinu interakčních návrhářů jsou nepříliš známé a jejich použití má svá specifika jak pro ně, tak pro uživatele.
Pojďme se v přednášce zabývat současným stavem a budoucností konverzačních rozhraní, jejich výzkumem, výhodami a problémy, které přinášejí. Jaká jsou možná praktická využití těchto rozhraní? Jak se co nejvíce přiblížit interakci člověka s člověkem? A to vše včetně ukázek takových rozhraní.
O autorovi:
Autor se věnuje výzkumu v oblasti konverzačních rozhraní již pět let po dobu svého doktorandského studia pod společným vedením katedry počítačové grafiky a interakce a výzkumného oddělení Watson Research IBM v Praze.
Na konferenci NPAR 2011 (International Symposium on Non-Photorealistic Animation and Rendering) konané ve Vancouveru 5. až 7. sprna 2011 získali Daniel Sýkora, Mirela Ben-Chen, Martin Čadík, Brian Whited a Maryann Simmons ocenění za nejlepší příspěvek (v oboru počítačové animace): TexToons: Practical Texture Mapping for Hand-drawn Cartoon Animations.
Student Jakub Hušek získal cenu za nejlepší prezentaci na studentské konferenci CESCG 2011. Prezentoval příspěvek Multi-touch Table with Image Capturing, který vytvořil v rámci své diplomové práce vedené Ing. Miroslavem Macíkem z DCGI.
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v zimním semestru školního roku 2010/2011 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve čtvrtek 10.3.2011 v 17:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Datum konání: 24. ledna 2011 od 18:00
Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2)
Přednášející: Jakub Franc
Krátká anotace přednášky:
Úloha moderátora testů použitelnosti vyžaduje určitý soubor dovedností, které lze získat cíleným tréninkem a praxí. Autor přednášky vyvozuje několik základních poznatků, které by měly pomoci s osvojováním si těchto dovedností díky lepšímu pochopení psychologického podkladu testové situace, a to jak na straně participanta, tak i moderátora. Klade si za cíl v přednášce zodpovědět tyto otázky: Jaká je role moderátora v testech použitelnosti? V jakém rozpoložení participanti na test přicházejí? Jak s nimi efektivně pracovat? Jak zajistit objektivitu testů? K čemu je dobrá sebereflexe? S jakými typy participantů se můžeme setkat? Jak pracovat s problematickými participanty? Jakých chyb se vyvarovat?
Od 1.11.2010 bude na katedře probíhat studentská grafická soutěž. Cílem je vytvoření loga na novoročenku DCGI pro rok 2011. Soutěže se mohou zúčastnit všichni studenti. Uzávěrka soutěže je 15.12.2010. Po tomto datu proběhne hodnocení návrhů katederní komisí a vítěz soutěže bude informován prostřednictvím e-mailu.
Pro tři nejlepší návrhy jsou připraveny odměny ve výši 1.000, 500 a 200 Kč. Samozřejmostí je i zveřejnění nejlepších návrhů na webu DCGI.
Své návrhy posílejte zabaleny v archivu ZIP na adresu soutez@dcgi.felk.cvut.cz
Podmínky soutěže:
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v letním semestru školního roku 2009/2010 v rámci předmětů:
Zahájení výstavy ve čtvrtek 14.10.2010 v 17:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Datum konání: 10. listopadu 2010 od 18:00
Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2)
Přednášející: Conrad Albrecht-Buehler
Conrad pracuje ve společnosti VMware v Kalifornii jako UX designer a vývojář experimentálních uživatelských rozhraní, zobrazujicích velké množství komplexních dat. Je nositelem titulu Ph.D. z Northwestern University v oboru human-computer interaction. Vedoucím jeho Ph.D. práce byl slavný Don Norman (http://www.jnd.org/).
Krátká anotace přednášky:
Throughout their day, a user's attention is frequently being torn in many directions by the technology in their life. As they monitor the many things that are important to them, they often waste their time attending to situations that don't need their attention, or are unexpectedly interrupted by situations that they did not see coming. Conrad will talk about what designers can do to empower their users to define what they want to pay attention to and what they want to ignore, and ultimately how to help them make tactical decisions about their time.
Článek nazvaný „3D Talking-Head Interface to Voice-Interactive Services on Mobile Phones“ od autorů Jiří Danihelka, Roman Hák, Lukáš Kencl a Jiří Žára získal na workshopu SiMPE (5th Workshop on Speech in Mobile and Pervasive Environments) při konferenci ACM MobileHCI 2010 v září 2010 v Lisabonu v Portugalsku ocenění BEST PAPER AWARD (nejlepší příspěvek). Blahopřejeme k výbornému výsledku na mezinárodním workshopu a ke skvělému úspěchu projektu 3D Mobile Internet. Laskavé poděkování směřuje také k Nadaci Vodafone Česká republika za trvalou podporu projektu.
Na studentské konferenci POSTER 2010 byl jako čtvrtý nejlepší příspěvek v sekci Informatics and Cybernetics oceněn poster nazvaný Physical Exercises for Seniors in iDTV Environment autorského týmu Filip Hanzl a Radek Bien.
Náš student Ondřej Jamriška získal první cenu za nejlepší článek na studentské konferenci CESCG 2010. Oceněná práce Interactive Ray Tracing of Distance Fields byla předmětem bakalářské práce pod vedením Ing. Vlastimila Havrana, Ph.D.
Na prestižní konferenci Eurographics 2010, která se konala 3.-7.5.2010 v Norrköpingu, Švédsko, získal autorský tým ve složení Daniel Sýkora, David Sedláček, Sun Jinchao, John Dingliana a Steven Collins cenu za nejlepší příspěvek (Günter Enderle Award). Oceněný příspěvek s názvem
Adding Depth to Cartoons Using Sparse Depth (In)equalities
byl současně publikován v časopise Computer Graphics Forum (Vol. 29, Nr. 2).
Hlavní autor, Daniel Sýkora, působí po úspěšném ukončení doktorského studia (školitel prof. Žára) na Trinity College Dublin, David Sedláček je studentem doktorského studia na FEL ČVUT (školitel prof. Žára).
Tým reprezentující katedru v kategorii firemních štafet zdolal maratonskou vzdálenost v čase 3:20:33, čímž se umístil mezi štafetami na pěkném 48. místě.
Odkaz: výsledkové listiny, fotogalerie
Teorie znaků (sémiotika) dovede z uživatelského rozhraní či interakce člověka a počítače vytěžit zajímavé informace, které by s jinými metodami zůstaly skryty. Poskytuje vhledy nejen pro analýzu potřeb, ale i pro design nebo evaluaci.
Cílem této přednášky je seznámit posluchače s vlivem sémiotiky na UX a s využitím sémiotických metod pro design a evaluaci uživatelských rozhraní.
Posluchači se dozví, co je to sémiotika interakce, proč by je mohla zajímat, a jak ji mohou využít pro budování lepšího uživatelského prožitku.
Přednáší: Jan Brejcha je doktorandem Studií nových médií při Ústavu informační vědy a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha. Zabývá se sémiotickou a lingvistickou analýzou uživatelských rozhraní a jejich interakce s uživatelem. V tomto oboru pracuje jako lektor a konzultant.
Datum konání: 29. dubna 2010 od 18:00
Místo konání: ČVUT FEL, posluchárna KN:E-301 (Karlovo náměstí 13, Praha 2)
Výstava prací studentů oboru Web a Multimedia (program STM) vzniklých v zimním semestru školního roku 2009/2010 v rámci předmětu Grafická tvorba (vede Akad. mal. Lucie Svobodová).
Zahájení výstavy ve středu 10.3.2010 v 17:00 v prostorách katedry DCGI, Karlovo nám. 13, 3. patro.
Tým ČVUT úspěšně obhájil mezinárodní projekt i2home.
O projektu zároveň natočila reportáž televize BBC.
Videa najdete na následujících odkazech:
BBC News on i2home
BBC News i2home technology
Institut intermedií, který je úzce personálně propojen z DCGI, vznikl jako společné pracoviště ČVUT a Akademie múzických uměni v Praze. Jeho cílem je vytvářet prostor pro mezioborovou spolupráci studentů technické školy a studentů uměleckých oborů. V oblasti počítačové grafiky, virtuální reality a multimedií se tato spolupráce přímo nabízí. Jedna ze jmenovaných oblastí- virtuální realita - kterou se jak IIM tak DCGI zabývá, tentokrát zaujala redaktory nového publicistického pořadu PORT České televize. Vznikl tak jeden díl, věnovaný virtuální realitě, v němž vystupují experti z jmenovaných pracovišť spolu s kolegy z dalšího pracoviště brněnské Masarykovy univerzity. Byl tak učiněn další krok v propagaci zajímavého vědního oboru směrem k veřejnosti což zvláště v dnešní době považujeme za velmi důležité. Roman Berka - ředitel IIM) Česká televize PORT
Laboratoř interoperability, jinak také Interoperability Lab (zkráceně IOL) je společným projektem ČVUT FEL a společnosti Microsoft, koordinovaným Centrem znalostního managementu (CZM). Jeho hlavním záměrem je řešit problematiku propojování různých technologií a to jak z hlediska výzkumu a vývoje (řešení konkrétního problému), tak i z hlediska sdílení a rozšiřování znalostí ve výuce i v komunitách. Záměr zakladatelů IOL je vytvořit prestižní nezávislé pracoviště, které bude vyhledáváno špičkovými odborníky, institucemi i firmami zabývajícími se návrhem nebo vývojem multiplatformních řešení, a to jak v rámci České republiky, tak i v zahraničí. ČVUT dává tomuto projektu záštitu a garanci nezávislosti, Microsoft naproti tomu přináší praktické uplatnění znalostí i výsledků vývoje. IOL ale nebude omezen na spolupráci ČVUT a Microsoft. Jeho smyslem je naopak co největší otevřenost vůči ostatním subjektům, ať již jednotlivcům z řad vývojářů či uživatelů, tak i organizacím z komerčního i nekomerčního prostředí. Interoperability Lab
Katedra počítačové grafiky a interakce je jedním z partnerů nového projektu VERITAS financovaného ze 7. rámcového programu EU. Projekt VERITAS je zaměřen na vývoj otevřené platformy pro vestavěnou podporu přístupnosti ve všech fázích vývoje produktů z oblasti informačních technologií, ale i produktů z jiných oblastí. Cílem je navrhnout a realizovat simulační testování na bázi virtuální reality při vývoji a návrhu produktu v rozmanitých aplikačních oblastech jako je automobilový průmysl, inteligentní budovy, zábavní průmysl či osobní zdravotní péče. Projekt usiluje o to, aby budoucí výrobky a služby byly systematicky navrhovány pro všechny skupiny uživatelů včetně handicapovaných a seniorů.