Psychologie v HCI

Mgr. Jakub Franc Vyučující Mgr. Jakub Franc __ Rozvrhy A4M39PUR
Zakončení KZ Web A4M39PUR
Kredity 4 Rozsah výuky 2 + 2
Semestr Z Typ předmětu V

Anotace

Co předmět dá studentům - přehled o poznatcích psychologie aplikovatelných v HCI - schopnost navrhovat interaktivní softwarové systémy s ohledem na psychologické charakteristiky uživatele - schopnost využívat aplikovaných výzkumných metod pro identifikaci uživatelských potřeb

Osnovy přednášek

  1. Využití psychologie v rámci HCI (mezioborový přístup, kognitivní věda, příklady z praxe)
  2. Uživatelský výzkum (základní principy sběru uživatelských dat, výzkumné strategie)
  3. Uživatelský výzkum (metody sběru uživatelských dat a jejich interpretace)
  4. Uživatelský výzkum (techniky sběru uživatelských dat, neverbální komunikace, moderování testování)
  5. Reprezentace uživatelských dat (techniky modelování uživatele, využití persón v praxi)
  6. Úvod do kognitivní psychologie a její dílčí témata (paměťové procesy, pozornost, CLT - teorie kognitivní zátěže), kognitivní styly, mentální reprezentace)
  7. Orientace v prostoru (kognitivní mapy, teorie prostorového vnímání)
  8. Vizuální vnímání (základní principy, fyziologie vnímání, propojení s ostatními psychickými procesy)
  9. Vizuální vnímání (konekcionistický přístup, Gestalt zákony, selektivita vnímání)
  10. Vyšší psychické procesy (učení, myšlení, řeč, jazyk)
  11. Afektivní procesy a estetika
  12. Ergonomie, stres
  13. REZERVA

Osnovy cvičení

1. Příprava výzkumných témat
2. Příprava výzkumného projektu pro práci ve cvičení
3. Nácvik dotazníkového šetření
4. Nácvik rozhovorů
5. Nácvik rozhovorů
6.-13. Intenzivní nácvik psychologických dovedností formou sebezkušenostních cvičení (bloky 4x 3 hodiny)

Literatura

[1] Ware C. Visual Thinking for Design, Morgan Kaufmann, 2008
[2] Kuniavski M. Observing the User Experience, Morgan Kaufmann, 2003
[3] Sternberg R. Kognitivní psychologie, Portál, 2002

 
cs/study/pur.txt (159656 ) · Poslední úprava: 10.05.2011 - 12:30 (upraveno mimo DokuWiki)