Návrh uživatelského rozhraní bližší informace o studiu na katedře

Detaily předmětu
Vyučující | Zdeněk Míkovec |
---|---|
Rozsah výuky | 2 + 2 |
Kredity | 6 |
Semestr | Z |
Zakončení | Z + Zk |
Web | https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B4M39NUR |
Rozvrh | b4m39nur |
Anotace
Studenti se v rámci předmětu seznámí hlouběji s teoretickými základy návrhu a vyhodnocování uživatelských rozhraní. Bude prezentováno široké spektrum formálních metod popisu uživatelských rozhraní a modelů uživatele. Zvládnutím těchto prostředků získají studenti základ jak pro praktické činnosti při návrhu a vyhodnocování uživatelských rozhraní tak i pro samostatnou výzkumnou činnost v daném oboru.
Přednášky
- 1.
Úvod do problematiky uživatelských rozhraní. Metodika jejich návrhu. Typy uživatelských vstupů, kategorizace uživatelů.
- 2.
Uživatelský výzkum. Realizace uživatelského výzkumu za účelem získání uživatelských požadavků.
- 3.
Popis problému, interakční styly (HTA, storyboard, CTT, definice uživatelských požadavků).
- 4.
Formální popisy/modely uživatelských rozhraní (stavové diagramy, Petriho sítě ..).
- 5.
Prototypování I - Skicy, LoFi prototypy. [Zdeněk Míkovec]
- 6.
Prototypování II - Wireframe prototypy webových aplikací. [Adam Fendrych]
- 7.
Prototypování III - HiFi prototypy. Evaluace designu UI. [Zdeněk Míkovec]
- 8.
Vizuální percepce. Tvorba person a jejich role při návrhu UI. [Zdeněk Míkovec]
- 9.
Typografie a její role při návrhu UI. [Adam Sporka]
- 10.
Modely uživatelských rozhraní. Modely uživatele (GOMS, KLM, Seeheim, MVC, PAC).
- 11.
Kognitivní aspekty návrhu uživatelských rozhraní. Zpracování informace v lidském mozku.
- 12.
Inteligentní uživatelská rozhraní. Metody vizuální reprezentace informace.
- 13.
Trendy v HCI - novinky z CHI. [Zdeněk Míkovec]
- 14.
Rezerva
Cvičení
- 1.
Představení semestrálních projektů.
- 2.
Zadání semestrálních prací, úvodní konzultace.
- 3.
Uživatelský výzkum - příprava na D1 (rozhovory, popis problému).
- 4.
Domácí práce na semestrálním projektu.
- 5.
Analýza problému - příprava na D2 (analýza uživatelských potřeb, HTA, storyboard, atd.).
- 6.
Domácí práce na semestrálním projektu.
- 7.
Low-Fidelity prototypování - příprava na D3 (LoFi prototyp a evaluace).
- 8.
Mid/High-Fidelity prototypování - příprava na D4 (Mid/HiFi prototyp).
- 9.
Domácí práce na semestrálním projektu.
- 10.
Prezentace nejlepších LoFi prototypů.
- 11.
Domácí práce na semestrálním projektu.
- 12.
Domácí práce na semestrálním projektu.
- 13.
Odevzdání semestrálních prací - D4.
- 14.
Zápočet.
Literatura & zdroje
- 1.
Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. About Faces 3: The Essentials of Interaction Design. Wiley Publishing, 2007.
- 2.
Shneiderman, B., Plaisant, C. Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4th Edition). Addison Wesley, 2004.
- 3.
Galitz, W. O. The Essential Guide to User Interface Design. Wiley, 2002.
- 4.
Ware, C. Visual Thinking for Design, Morgan Kaufmann, 2008.
- 5.
Benyon, D., Turner, P., Turner, S. Designing Interactive Systems. Addison Wesley, 2005.
- 6.
Snyder, C. Paper prototyping. Morgan Kaufmann, 2003.
- 7.
Pruitt, J., Adlin, T. The Persona Lifecycle. Morgan Kaufmann, 2006
- 8.
Nielsen, J. Usability Engineering. Morgan Kaufmann, 1993.
- 9.
Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H., Benyon, D., Holland, S., Carey, T. Human-Computer Interaction: Concepts And Design. Addison Wesley, 1994.