Jak správně měřit

English
Česky
<< Předchozí
Hlavní stránka
Testy - obsah
Jak měřit?
Polygony
Materiály
Mlha
Světlo
Textury
ROUTE
Další >>

Před měřením je nutné zajistit následující:

  • Musíte mít nainstalován nějaký VRML prohlížeč.
  • Ve Vašem WWW prohlížeči musíte mít povoleno spouštění Java appletů.
  • Musí být funkční rozhraní EAI pro komunikaci mezi VRML světem a Java appletem. To, že toto rozhraní nefunguje poznáte tak, že bude měřící applet ohlašovat chybu, místo toho, aby ukazoval změřenou snímkovou frekvenci.
  • Pro většinu testů stačí 32MB RAM. Abyste mohli projít všechny testy (včetně testů s texturami), potřebujete 96MB RAM.
  • Doporučujeme nejdříve stáhnout archiv na Váš počítač, zde ho rozbalit a testy provádět lokálně.
Během měření je důležité vypnout všechny aplikace, kromě prohlížeče (hlavně nenechat puštěný přehrávač mp3). Je třeba nechat systém v úplném klidu. Zvlášť nebezpečné je rejdění myší po obrazovce. To může snížit grafický výkon dost značně, protože je třeba skrývat a znovu ukazovat kurzor myši při překreslování scény.

Připravili jsme HTML šablonu tabulky, do které můžete snadno vkládat naměřené hodnoty. Najdete ji zde.

Měřící applet

Měřící applet

Hodnoty snímkové frekvence (fps) jsou měřeny měrícím appletem. Ten v půlsekundových intervalech získává od VRML prohlížeče aktuální fps a zobrazuje ho. Dále zobrazuje průměrnou hodnotu z dosavadních hodnot a rozptyl těchto hodnot (absolutně i procentuálně). Aby nebyla průměrná hodnota příliš zatížena minulými hodnotami, udělá applet každých 20 měření to, že všechny dosud naměřené hodnoty zapomene, a uschová si pouze průměrnou hodnotu. Tu zařadí jako první mezi naměřené hodnoty. Při získání další hodnoty fps se tedy počítá průměr z nové hodnoty a z předchozího průměru. Tím se dosáhne toho, že se váha starších hodnot oproti novým neustále snižuje.

Protože neexistuje způsob, jak by se mohl applet dozvědět o tom, že už je VRML scéna načtena a že je systém již v ustáleném stavu (např. neprobíhá žádné swapování paměti na disk), musí uživatel ve chvíli, kdy má měření začít stisknou tlačítko start. Výsledky je dobré odčítat nejdříve po prvních dvaceti naměřených hodnotách, pokud rozptyl nepřesahuje hodnotu 2%. Pokud je zřejmé, že dosud naměřené hodnoty byly chybné (např. nebyly ještě načteny všechny textury), je možné všechny výsledky zahodit stiskem tlačítka reset.

Jaroslav Křivánek CGG FEL ČVUT Jiří Žára