Prostorová tvorba bližší informace o studiu na katedře

Prostorová tvorba

Detaily předmětu

Vyučující Marian Karel a Josef Šafařík
Rozsah výuky 2 + 2
Kredity 6
Semestr L
Zakončení Z + Zk
Web https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=4387
Rozvrh B4M39PTV

Anotace

Koncepce předmětu vychází z dlouholetých profesních zkušeností sochařů Mariana Karla a Josefa Šafaříka. Ateliérová zadání jsou koncipována tak, aby u studenta rozvíjela prostorový a tvarový cit s ohledem na jeho oborové zaměření. Předmět si neklade za cíl vychovat sochaře nebo designéra, jeho hlavní náplní je u něj za pomoci důmyslných prostorových zadání a etud vzbudit zájem o tvar, hmotu a jejich prostorovou charakteristiku. Dalším aspektem, na který je zde kladen důraz, je snaha "zvednout studenta od monitoru" a tvořit za pomocí elementárních technik jako je kresba a modelování tvořit spontánně. Student je zde konfrontován se základními kompozičními a formotvornými principy tvarové psychologie. Ty si zde ověřuje v důmyslných kompozičních zadáních. Co je formát? Jak ho chápat? Jak jej překročit? Předmět využívá zázemí sochařských a designérských dílen FA ČVUT.

Přednášky

  • 1.

    Úvod do prostorově plastického studia (historie i současnost). Seznámení studentů s koncepcí a strukturou atelieru, jeho náplní a požadavků, které na ně budou v průběhu semestru kladeny.

  • 2.

    Seznámení se základními pojmy tvarové psychologie, kompoziční zadání

  • 3.

    Zákonitosti práce s materiálem - sochařská hlína

  • 4.

    Hmota, objem, tvar; plný a prázdný prostor

  • 5.

    Vypnutí objemu, celek, souvislosti

  • 6.

    Rozvoj prostorové představivosti; formát, rám a ohraničení

  • 7.

    Řád, rytmus, opakování, střídání, vybočení z řádu

  • 8.

    Zkušenosti s materiálem a jeho zpracováním

  • 9.

    Zadání semestrální úlohy

  • 10.

    Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení,...)

  • 11.

    Diskuze nad návrhy a variantami sem. prací; konzultace prvních nápadů

  • 12.

    Diskuze a konzultace nad technickou realizací v dílnách

  • 13.

    Dotažení celku, finální úpravy, retuš

  • 14.

    Vystavení semestrálních prací

Cvičení

  • 1.

    Práce v dílně, seznámení se s úkoly a postupy

  • 2.

    První úloha: Seznámení se základními pojmy a principy tvarové psychologie.

  • 3.

    První úloha: Seznámení se základními pojmy a principy tvarové psychologie.

  • 4.

    Druhá úloha: Etudy inspirované vybranými Gestalt zákony.

  • 5.

    Druhá úloha: Etudy inspirované vybranými Gestalt zákony.

  • 6.

    Druhá úloha: Etudy inspirované vybranými Gestalt zákony.

  • 7.

    Třetí úloha:. Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení).

  • 8.

    Třetí úloha:. Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení).

  • 9.

    Třetí úloha:. Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení).

  • 10.

    Semestrální úloha: Možnost individuálního zadání s vazbou na semestrální či diplomovou práci a případná spolupráce a participace na semestrálních úkolech studentů Designu FA ČVUT (mezioborová spolupráce).

Literatura & zdroje

  • 1.

    Josef Hlaváček : Kompozice podle Rudolfa Arnheima ISBN: 8086039323 (brož)

  • 2.

    Gyorgy Kepes, S. Giedion, S. I. Hayakawa : Language of Vision : Courier Corporation, 1995 Počet stran: 228

  • 3.

    Kulka Jiří: Psychologie umění ISBN: 9788024723297