Realistická syntéza obrazu bližší informace o studiu na katedře

Detaily předmětu
Vyučující | Vlastimil Havran |
---|---|
Rozsah výuky | 2 + 2 |
Kredity | 6 |
Semestr | Z |
Zakončení | Z + Zk |
Web | https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/a4m39rso/start |
Rozvrh | b4m39rso |
Anotace
Předmět se zabývá technikami a algoritmy globálního osvětlení používanými pro vytváření realistických obrazů na počítači (realistický rendering). Několik přednášek se věnuje matematickým a fyzikálním základům výpočtu globálního osvětlení: popis rozložení světla ve scéně, odraz světla na površích objektů, zobrazovací rovnice, použití metody Monte Carlo pro její řešení. Další přednášky se věnují praktickým algoritmům používaným pro výpočet globálního osvětlení v plně syntetických scénách (pouze počítačové modely) a ve scénách kombinovaných (vkládání počítačových modelů do reálných filmových scén). Poslední tři přednášky se zabývají pokročilými technikami výpočtu globálního osvětlení v reálném čase na grafickém hardwaru. Cvičení mají projektový charakter. Studenti zaměření počítačová grafika mohou v rámci předmětu začít pracovat na magisterské práci.
Přednášky
- 1.
Úvod do globálního osvětlení, světlo, radiometrie, fotometrie, světelné zdroje.
- 2.
Interakce světla s materiály, BRDF, modely BRDF, měření BRDF.
- 3.
Zobrazovací rovnice, důležitost, transportní operátor, stochastické sledování paprsku.
- 4.
Vícerozměrné integrály.
- 5.
Numerické řešení zobrazovací rovnice, Monte Carlo a kvazi-Monte Carlo metody, vzorkovací strategie.
- 6.
Trasování rozprostřených paprsků, trasování cest.
- 7.
Vychýlené metody: fotonové mapy, iradiance a radiance caching.
- 8.
Metody radiozity.
- 9.
Opticky aktivní prostředí a jiné speciální metody šíření světla.
- 10.
Písemka, Úvod do systému Photorealistic RenderMan.
- 11.
Vzorkování, alias, anti-aliasing.
- 12.
Osvětlení z HDR obrázků (image-based lighting) na CPU/GPU.
- 13.
Rezerva.
Cvičení
- 1.
Úvod, organizace cvičení, prezentace témat semestrálních prací
- 2.
Přidělení témat semestrálních prací
- 3.
Konzultace
- 4.
Samostatná práce
- 5.
Konzultace
- 6.
Samostatná práce
- 7.
Konzultace
- 8.
Samostatná práce
- 9.
Konzultace
- 10.
Samostatná práce
- 11.
Odevzdání semestrálních prací
- 12.
Prezentace semestrálních prací
- 13.
Prezentace a zápočet
Literatura & zdroje
- 1.
M. Pharr, G. Humphreys.: Physically Based Rendering. Morgan Kaufmann, 2004, ISBN: 0-12-553180-X.
- 2.
K. Bala, P. Dutre, P. Bekaert: Advanced Global Illumination, A.K.Peters 2006
- 3.
Žára J. a kol.: Moderní počítačová grafika. Computer Press, 2005, ISBN 80-251-0454-0