Testování užitečnosti nátroje pro výuku tranformací


Jiří Boček Vedoucí práce: Petr Felkel Bakalářská práce 2024
Program Interactive Tool for Teaching Transformations (I3T) byl vytvořen s cílem pomoci studentům porozumět transformacím využívaným v počítačové grafice. Práce se zaměřuje na otestování užitečnosti zmiňovaného programu a zkoumá, zda je vhodné jej zařadit jako pomůcku do předmětů, které se výukou počítačové grafiky zabývají. Na základě důkladné analýzy programu I3T byla vybrána specifická témata, ve kterých by mohl nástroj I3T maximálně pomoci studentům díky své schopnosti interakce a vizualizace. Dále bylo připraveno testování užitečnosti nástroje při výuce, a to od přípravy testů až po celkové zpracování všech 80 sad odpovědí a výsledků. Kvantitativní testy měly za úkol prověřit užitečnost výukového nástroje v navržených tématech. Na stejná témata byla připravena cvičení pro samostatnou práci studentů. Výsledkem práce je šest nových cvičení, která prohlubují znalosti studentů o transformacích používaných v počítačové grafice. Stěžejním výsledkem je příprava a realizace testování efektivity I3T ve výuce. Kvantitativní testy potvrdily, že nástroj I3T skutečně pomáhá při výuce transformací a zároveň je efektivnější než klasický výukový přístup. Po cvičení s využitím nástroje I3T bylo zjištěno, že výsledky studentů byly o 9 % vyšší než u studentů, kteří se učili tradičním způsobem pouze s tabulí. Takové výsledky vyplývají z naměřených hodnot, kde průměrné zlepšení I3T skupiny bylo 2,77 bodů z 22, zatímco zlepšení skupiny u tabule dosáhlo pouze na 0,79 bodu.