Interaktivní editor bloků silniční sítě
Tato diplomová práce se zabývá potřebou interaktivního nástroje pro tvorbu a úpravu bloků silničních sítí ve virtuálním prostředí, konkrétně v rámci systému Virtual Reality Universal Toolkit (VRUT). Vyvinutý editor podporuje návrh přímých úseků, zatáček a křižovatek pomocí reprezentace založené na kostře, kde uzly představují středy jízdních pruhů a hrany jejich propojení. Procedurální generování umožňuje tvorbu detailních povrchů silnic, značení jízdních pruhů a okolních prvků, jako jsou vegetace a odvodňovací systémy. Editor implementovaný v prostředí Blender využívá geometry nodes pro efektivní modelování a přizpůsobení. Hlavním bodem práce je modelování křižovatek, které obsahuje algoritmus pro generování plynulých geometrií a přizpůsobitelných spojení. Funkce exportu zajišťuje kompatibilitu se systémem VRUT prostřednictvím vlastního formátu XML. Užitečnost editoru byla ověřena vytvořením deseti scénářů silničních bloků testovaných ve VRUT simulátoru, čímž byla prokázána jeho robustní integrace a univerzálnost. Tato práce přispívá flexibilním nástrojem pro modelování silničních sítí, který rozšiřuje možnosti VRUT systému v návrhu virtuálních prostředí a simulacích dopravy.
