Virtuální stínové mapy


Matěj Sakmary Vedoucí práce: Jiří Bittner Diplomová práce 2025
V této práci prezentuji Virtuální Stínové Mapy (VSMs), metodu pro vykreslování stínových map s výrazně lepší kvalitou a paměťovou efektivitou v porovnaní se současnými metodami. Metoda odděluje logický adresový prostor od jeho fyzické realizace rozdělením každé stínové mapy na sadu virtuálních stránek. Tímto je dosaženo zdánlivě vělkého a souvislého paměťového prostoru bez nutnosti kompletně rezervovat fyzickou paměť. V každém snímku jsou nalezeny viditelné stránky pomocí analýzy hloubkové textury. Fyzická stránka z designované paměťi je poté přiřazena každé viditelné stránce. Pro efektivní vyplění viditelných stránek využívám granularní ořezávání geometrie scény. Toto je zkombinováno s ukládáním jednotlivých stránek, což výrazně snižuje počet stránek, které musí být v každém snímku vyplněné. Ukazuji, že moje implementace je vhodná pro libovolný počet světelných zrojů různých typů, včetně směrových světel, bodových světel a reflektorů. Dále ukazuji, že tato technika škáluje na libovolný počet kaskád. Toto je způsobeno omezenou velikostí množiny viditelných stránek, které vyžadují přiřazenou fyzickou paměť. Tato metoda tedy může dosáhnout libovolné hustoty texelů na pixel v jakékoliv vzdálenosti s minimem vyplýtvaných stínových texelů.