Psychologie v HCI bližší informace o studiu na katedře

Detaily předmětu
Vyučující | Jakub Franc |
---|---|
Rozsah výuky | 2 + 2 |
Kredity | 4 |
Semestr | Z |
Zakončení | Kz |
Web | https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B4M39PUR1 |
Rozvrh | B4M39PUR1 |
Anotace
Co předmět dá studentům: (1) přehled o poznatcích psychologie aplikovatelných v HCI, (2) schopnost navrhovat interaktivní softwarové systémy s ohledem na psychologické charakteristiky uživatele, (3) schopnost využívat aplikovaných výzkumných metod pro identifikaci uživatelských potřeb.
Přednášky
- 1.
Využití psychologie v rámci HCI (úvod do psychologie, mezioborový přístup, příklady z praxe)
- 2.
Uživatelský výzkum (základní principy sběru uživatelských dat, výzkumné strategie)
- 3.
Metody sběru uživatelských dat I (Pozorování, rozhovor, etnografický výykum)
- 4.
Metody sběru uživatelských dat II (ohnisková skupina, dotazník, uživatelské testování)
- 5.
Facilitace uživatelských studií (role a zodpovědnosti moderátora, praktické dovednosti moderátora, neverbální komunikace)
- 6.
Současné trendy uživatelského výzkumu (doplňkové metody uživatelského výzkumu, guerrilla výzkum, UX v agilních vývojových metodologiích, mezikulturní výzkum)
- 7.
Reprezentace uživatelských dat (modely uživatelských dat, využití person v praxi, customer journey mapy)
- 8.
Kognitivní psychologie I (úvod do kognitivní psychologie, kognitivní procesy, mentální reprezentace, kognitivní psychologie, koncept flow)
- 9.
Kognitivní psychologie II (paměťové procesy, pozornost, kognitivní mapa, učení)
- 10.
Vizuální vnímání (fyziologie vnímání, konekcionistický přístup, Gestalt zákony, selektivita vnímání)
- 11.
Osobnost (přehled teorií osobnosti a jejich využití v praxi, problematika osobnosti robotů a jejich interakce s lidmi)
- 12.
Afektivní procesy a estetika (základní teorie emocí, vztah afektivních a kognitivních procesů, emoční design, vnímání krásy)
- 13.
Iracionalita (kognitivní zkreslení, iracionální chování, seductive design, etické výzvy v práci designéra)
Cvičení
- 1.
Příprava výzkumných témat a výzkumného projektu
- 2.
Příprava scénáře výzkumného rozhovoru, nácvik vedení rozhovoru
- 3.
Zpracování semistrukturovaného výzkumného rozhovoru, nácvik vedení rozhovoru
- 4.
Prezentace výzkumných zjištění a konceptu odpovídajícího řešení
- 5.
CFI workshop - praktické vyzkoušení plného inovačního cyklu podle Design Thinking metodologie
- 6.
Intenzivní nácvik psychologických dovedností formou sebezkušenostních cvičení (blokové uspořádání)
Literatura & zdroje
- 1.
Ware C. Visual Thinking for Design, Morgan Kaufmann, 2008
- 2.
Kuniavski M. Observing the User Experience, Morgan Kaufmann, 2003
- 3.
Sternberg R. Kognitivní psychologie, Portál, 2002