VR hry pro ležící pacienty
Tato práce se zaměřuje na návrh aplikace virtuální reality (VR), která je vhodná pro zábavu a mírné cvičení pro ležící pacienty. Cílem této práce je nejprve prozkoumat možné cílové skupiny uživatelů a na základě analýzy navrhnout vhodné herní zážitky, jejich ovládání a mechaniky pro vybranou cílovou skupinu. Následně bude realizován prototyp navržené aplikace. Dále je třeba v souladu s metodikou UCD prototyp otestovat, navrhnout vhodné změny a tento proces několikrát iterovat. Výsledná aplikace a obsažené herní zážitky by měly být vhodné pro starší osoby, osoby s poraněním míchy nebo jinak nemocné (a tudíž ležící) pacienty. Během celého procesu navrhování a realizace byl kladen velký důraz na omezení, která cílová skupina má. Mnohá z těchto omezení jsou fyzického rázu, například snížená citlivost rukou a prstů, slabý úchop rukou a celkově oslabená paže nebo nemožnost otáčet hlavou a tělem kvůli poloze vleže atd. Uživatelé musí být schopni aplikaci pohodlně ovládat bez ohledu na svá omezení. Výsledná aplikace umožňuje hráči provádět rekalibraci, která mu umožňuje sebe a své okolí vnímat, jako by stál, a podporuje detekci gest namísto VR ovladačů. Přidružená mobilní aplikace umožňuje asistentovi pomáhat hráči VR s navigací v nabídkách, rekalibrací, nastavením vlastních gest a podobně. V aplikaci lze hrát tři hry - Tangramovou skládačku, pouťovou střelnici či nekonečnou skákačku. Ty jsou navrženy tak, aby zaujaly široké spektrum uživatelů s různými fyzickými omezeními. Aplikace byla testována dvakrát v průběhu vývoje, měněna na základě výsledků těchto testování, a poté bylo provedeno závěrečné testování, které mělo za cíl ověřit, zda aplikace splňuje stanovené požadavky. Závěrečné testování ukázalo, že je aplikace použitelná a zábavná. V budoucnu by mohla být aplikace ještě mírně pozměněna na základě výsledků závěrečného testování. Také by mohla být rozšířena o další herní zážitky, či úrovně do Tangramové skládačky či střelnice. Mohla by navíc být vytvořena výuková sekvence, která by mohla pomoci jak asistentovi používajícímu mobilní aplikaci tak uživateli ve VR porozumět více do hloubky ovládání a cílům her a celé aplikace.
